header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Boj o práci ve filmu "Do boje"

Do českých kin přichází francouzský film z roku 2018 se stávkovou tématikou, nazvaný "Do boje" (En guerre) . Vzácné jsou takové filmy. Připomeňme si klasický němý Ejzenštejnův film z roku 1925 "Stávka" . V Československu pak například Fričova dramatizace stávky z doby velké krize "Zocelení" , z roku 1951.

 

Film Do boje celkem věrně (zřejmě dle skutečných událostí) popisuje, jak poté, co německý vlastník se rozhodne uzavřít průmyslový závod v automobilovém průmyslu o 1100 zaměstnancích a přesunout výrobu do levnějšího Rumunska, vstoupí pracující tohoto závodu do stávky. Nezjistíme, jak došlo k tomuto kritickému okamžiku, ale jsme vrženi rovnou do debat. Vůbec víc než na akci a protesty, které zůstávají jakoby na pozadí, se film soustřeďuje na vypjaté momenty jednání, diskuzí a debat - s vládními úředníky a manažery různých stupňů, kteří za zády skrývají nejvyšší vlastníky; a také debaty mezi odboráři při dojednávání dalšího postupu. Film prokresluje psychologii a dynamiku stávky a soustřeďuje se při tom na jednoho z vůdců, Laurenta Amédéa.

Setkáme se zde s tématy, jako je podpíráni kapitálu státem, s typickými větami kapitalistů, jako že nebudou provozovat ztrátový podnik (po té, co léta i nadprůměrně vykořisťovali a nadprůměrně vypláceli akcionáře), že všichni jsme jen oběťmi trhu a konkurenceschopnosti. Setkáme se s potřebou jednoty pracujících tváří v tvář sjednocenému kapitálu, ale také i s únavou a rozštěpením stávkového výboru, se stávkokazectvím, se vzájemným obviňováním stávkujících a vypočítáváním, kdo může více ztratit s rodinou, dluhem a s žádnou jinou možností zaměstnání v regionu. Pracující prožívají nadšení i prohry. Setkáme se s hořkým vybitím vzteku na zásadových vůdcích, což vyvrcholí ve vypjaté individuální reakci v závěru.

Jako marxisté víme, že každé "řešení", které zůstává na půdě kapitalismu a soukromého vlastnictví výrobních prostředků (zde převzetí podniku jiným kapitalistou), i kdyby bylo úspěšné, může být pouze dočasnou úlevou. Ovšem každá zkušenost v zápasu dotváří dělnickou třídu jako třídu, jako subjekt a připravuje jí k budoucím úkolům.

Vyšlo překvapivě několik recenzí v kapitalistických mediích. Bakalův Aktualne redukuje na příběh o síle řeči.  Echo24 , který měl recenzi již z předvedení na festivalu v Cannes, mluví o tom, že každý (rozumějme: kapitalista i pracující) má svou pravdu.  Babišovský Idnes mluví o odborářském westernu, v kterém se pořád schůzuje, a ptá se "Koho přivolá do kina"?

Odpovědí je, že dívat by se měl každý, kdo chce znát typické záludnosti hospodářského třídního konfliktu, průmyslové stávky za práci, za pracovní a životní podmínky, ne v minulosti, ale v současnosti a budoucnosti. Pro komunisty to není ani western, ani příběh o řeči nebo relativitě pravd. Je to příběh o boji, a to ne ledajakém. O dělnickém boji. O boji, v kterém jak v úvodu filmu citovaný Bertolt Brecht říká, mohou pracující prohrát. Ale kdo nebojoval, prohrál předem.

Film na ČSFD:
https://www.csfd.cz/film/617488-do-boje%20Recenze:%20https://magazin.aktualne.cz/kultura/film/stephane-brize-do-boje-film-francie-zlute-vesty-odbory/r~3ce4820444dd11e9b5e8ac1f6b220ee8/%20https://echo24.cz/a/S6RxA/odborarsky-boss-dojal-v-cannes-k-potlesku-a-slzam%20https://www.idnes.cz/kultura/film-televize/do-boje-odbory-odborarsky-western-recenze.A190311_122014_filmvideo_ts">https://www.csfd.cz/film/617488-do-boje

Recenze:
https://magazin.aktualne.cz/kultura/film/stephane-brize-do-boje-film-francie-zlute-vesty-odbory/r~3ce4820444dd11e9b5e8ac1f6b220ee8/
https://echo24.cz/a/S6RxA/odborarsky-boss-dojal-v-cannes-k-potlesku-a-slzam
https://www.idnes.cz/kultura/film-televize/do-boje-odbory-odborarsky-western-recenze.A190311_122014_filmvideo_ts

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .