header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Homo americanus consumerus

Ano, je tomu tak, začátek 21. století je vývojovým mezníkem lidského druhu z dosavadního »člověka rozumného« (Homo sapiens) v novodobou čeleď »člověka konzumního«, celoplanetárně - bez rozdílu rovnoběžek a poledníků - »amerického typu«. Všichni všude začínají vypadat stejně - hlavně díky jednotné konzumní unisex módě: ošoupané texasky či plandavé kalhoty, trika s vtipnými anglickými nápisy, jako U. S. Army - University of Colorado - Texas Rangers - Globetrotters aj.,

 bundy, opatřené rovněž podobnými anglickými skvosty, břišní peněžní brašničky, na zádech ruksáček, na hlavě baseballovou bekovku se čtvrtmetrovým kšiltem, na očích černé brýle, na uších - vždy a všude - s přehrávačem walkman s kakofonií popmusic - muži alespoň v jednom uchu náušnici a s vlasovým copánkem byť miniaturním a značně prořídlým u těch už oplešatělých. Dívky pak kromě náušnic i s různými šmuky zabudovanými v nose, na obočí, na tváři, na rtech a na pupíku v břiše.
Každý pak s »proklatě nízko u pasu« zavěšeným mobilem. Milióny lidí, kteří si normálně nemají vzájemně co říci, komunikují spolu mobily v kteroukoli dobu a z kteréhokoliv místa převratné novinky: jak jsi se vyspal? - mám žízeň - právě jsem přijel do práce - právě odjíždím z práce - procházím Vonáskovou ulicí a budu zahýbat do Čumprlíkové ulice - jsem v supermarketu a dívám se zrovna na banány - jsem na veřejné toaletě, zavolám ti znova až vyjdu - začíná pršet a já nemám paraple. To vše k nemalé potěše telefonních společností, které ze snobismu mají zlatý důl.
Mladé konzumní generace - posedlé automobilismem o něco více než ostatní - milují ve svých vozech instalaci co největších a zvukově co nejhlučnějších »reprobeden«. Ideálně by mělo v takovém voze zbývat místo už jenom pro řidiče, nanejvýš ještě pro jednoho pasažéra. Průjezd takového »správně vybaveného« vozidla je už z velké dálky inzerován burácivým duněním. V decibelovém srovnání s nimi působí parta pracovníků s automatickými sbíječkami sluchovým dojmem skoro uklidňujícím. Mladí milovníci této »automobilové hudby« vydávají velké částky na nákup stále nových senzačních nahrávek. Staromódní zaostalec z přežívající předešlé čeledi lidí rozumných však může po pravdě rozeznat pouze monotónní šílené mlácení do bubnů, znásobené zesilovači do decibelů startujícího tryskáče.
Jistě nepřekvapí, že tento poslední (asi opravu poslední) výkvět lidské evoluce: člověk konzumní - se také celoplanetárně uniformně stravuje. Od raného věku je vykrmován snídaňovými směskami ptačích zobů, pizzami, Macdonaldovými karbanátky, bramborovými hranolky, »horkými psisky v rohlíku« (vše důkladně pohňahňané Heinzovým rajčatovým kečupem), bramborovými chřupinkami různých tvarů a ještě různějších chemických příchutí, všemožných sladkých »snacků« v oplatkové formě, s různými náplněmi a bizarními jmény. K tomu všemu se pije coca či pepsicola, »soft-drinky« barvami přesahující škálu duhy a vyráběné z přísad, k jejichž dešifrování je třeba chemický slovník. Mládež má kromě col a čokoládového mléka, které se tak báječně hodí k velkokarbanátli Velký Mac, ve velké oblibě alkoholické limonády roztodivných kombinací a ještě roztodivnějších jmen. Pro dospělejší konzumenty je k dispozici »jako-pivo« v plechovkách či velkých plastických láhvích.
A jaký je životní styl nového Homo americanus-consumerus? Jaký jiný: konzumace. Všeho a pořád stejně dokola: jídla, pití, spotřebních svršků, zábavy, uniformní dovolené, sexu... Pokud zrovna v nějakém pracovním zařazení nevydělává na další konzumaci, momentálně nekonzumuje, neposlouchá walkmana, bubnování za jízdy v autě či nekomunikuje mobily - tráví průměrný konzument volný čas doma u digitální televize, nabízející výběr stovek kanálů důmyslných soutěží o konzumní ceny, povídavé show celebrit o jejich konzumním životě, rambo-filmy a reklamy; snaží se marně přelstít a vyhrát v už naprogramovaných komputerových hrách či »brouzdá« v internetu v honbě za nějakými novými konzumními výdobytky a drby. Nečte, samozřejmě, už nikdo.

MILOSLAV REJZL, z archivu

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .