Přes tropické teploty pokračovala v Praze kampaň Komunistického svazu mládeže proti zdražování MHD. Přestože od 1. července ke zdražení až o 70% došlo, kampaň pokračuje. V pátek proběhla protestní jízda „bez jízdenek“ z Florence na Anděl, zakončená infostánkem u výstupu z metra.
Protesty nyní probíhají v podobě jízd proti zdražování, varovného systému před revizory, v podobě pomoci pro tzv. černé pasažéry a tvořícího se solidárního systému předávání neprojetých lístků. Mladí komunisté také mobilizují veřejnost na 1. září, kdy se bude o zdražení na nátlak veřejnosti jednat na zastupitelstvu HMP a snaží se do protestů zapojit další organizace a sdružení.
Proč?
TAK NÁM ZDRAŽILI DOPRAVU...
1. 7. 2005 bylo na základě rozhodnutí Rady Hlavního města Prahy zdraženo jízdné MHD, a to až o 70% (z 12 na 20 a z 8 na 14 Kč). Dopravní podnik (DP) počítá s tím, že zdražením získá 592 milionů navíc a pokryje 28 % nákladů DP, na rozdíl od dnešních 23 %. Dosud příjmy DP byly dotace z rozpočtu Prahy (6,117 miliard Kč), ze státního rozpočtu (0,5 miliard Kč) a tržby z jízdného (2,765 miliard Kč). Zdražily i předplatní kupóny.
JAK ZDRAŽOVÁNÍ ZDŮVODNILI?
Rostou prý ceny energií a dalších vstupů, MHD se již několik let nezdražovalo, v zahraničí je doprava mnohem dražší a není tak kvalitní...
PROČ JSME PROTI?
Zdražení jízdenek od 1.7.2005 postihne nezaměstnané, studenty, ženy na mateřské, zaměstnance ve špatně placených oborech (obchodní řetězce, řada sektorů služeb, lidi pracující). Zdražení proto odmítáme ze sociálních důvodů.
Zdražení nepředcházela analýza vlastního hospodaření Dopravního podniku. Řada zdrojů poukazuje na obrovské plýtvání, korupci a růst byrokracie v DP, na druhé straně jsou likvidovány záložní tramvaje a autobusy. Drahý je též celý systém jízdenek, od výroby, distribuce až po revizory. Navíc město utrácí obrovské peníze za megalomanské projekty, jejichž hodnota je stále zvyšována (silniční stavby, spojky). Proto zdražení odmítáme z nedostatečných ekonomických důvodů.
Zdražení povede k růstu automobilové dopravy. Praha je již dnes totálně zacpaná a do roku 2010 má automobilový provoz narůst (od roku 2000) o dalších 31%. Jaké to má dopady na ekologii, nemusíme rozebírat. Proto zdražení odmítáme z ekologických důvodů.
Zdražení doprovázené rozvojem automobilismu přispěje také k vyšší nehodovosti. Řidiči automobilů způsobí v Praze 97% dopravních nehod.,vyprodukují ročně přes 14 tisíc tun oxidů dusíku (ve srovnání s přibližně 4,5 tisíci tun z ostatních zdrojů). Oxidy dusíku jsou závažným původcem onemocnění dýchacích cest a plicních otoků s rizikem smrti. Nemalá je též zátěž hlukem. Podíl obyvatelstva zasaženého nadměrným hlukem se pohybuje těsně pod 50 %. Odmítáme proto zdražení i ze zdravotních důvodů.
CO JSME PROTI ZDRAŽENÍ DĚLALI?
Od zveřejnění úmyslu zdražit MHD jsme vytvořili petici proti zdražování, kterou na desítkách míst u stánků podepsalo okolo 1600 Pražanů. Bohužel tato petice určená Radě HMP zdražování nezabránila. Pokusili jsme se v další konverzaci prosadit, aby se zdražování projednávalo na jednání Zastupitelstva, které je širší a může se ho účastnit i veřejnost. Na základě podobného úsilí dalších subjektů bylo nakonec projednávání zdražení MHD zařazeno na jednání zastupitelstva 1. září. Nemáme iluze, že v zastupitelstvu bez hlasu veřejnosti bude zdražování odmítnuto, vládnoucí koalice má i tam většinu. Ale pokud spojíme síly, můžeme již proběhlému zdražování říci jednoznačně DOST.
CO CHCEME DĚLAT DÁLE?
Místo již ukončené petice informovat pomocí stánků a letáků občany komplexně o problematice zdražení městské hromadné dopravy
Pořádat protestní jízdy proti zdražování MHD
Vytvořit systém varování před revizory a pomoc pro tzv. černé pasažéry
Vytvořit solidární systém předávání neprojetých lístků
Mobilizovat veřejnost na 1. září, kdy se bude o zdražení jednat na zastupitelstvu.
V NAŠÍ KAMPANI MÁME I DALŠÍ CÍLE:
Účinnou preferenci městské hromadné dopravy, a to ve strategickém horizontu v podobě bezplatného užívání prostředků MHD. MHD zdarma musí být doprovázena samozřejmě zvýšením počtu linek a jejich četnosti, rozšířením metra aj.
Účinnou regulaci automobilového provozu v širším centru Prahy, a to vybudováním parkovišť na okraji města a finanční motivaci občanů, aby je využívali a nejezdili do centra, případné mýtné odstupňované dle ekologické škodlivosti vozu, využívání ekologických vozidel pro zásobování, poplatky za parkování ve městě a možný je i zákaz vjezdu do centra vůbec
(viz přiložený bulletin Za zelené, čisté a zdravé hlavní město—za bezplatnou městskou hromadnou dopravu na www.ksm.cz/ksm_mhd.pdf )
Akce Za čisté, zdravé a zelené hlavní město
29. července 2005 vyrazili členové Komunistického svazu mládeže do pražských ulic a především zastávek MHD v rámci akce Za čisté, zdravé a zelené hlavní město. Pro pražské spoluobčany jsme měli letáky, kde se zabýváme problematikou zdražování jízdného v MHD a dopady tohoto opatření na nárůst automobilismu, zhoršení životního prostředí, znečištění ovzduší, hluk a především sociální dopady pro značnou část Pražanů. Paralelní akce proběhla také v Brně – viz. Mladá pravda. Naše materiály se setkaly se značným ohlasem a díky tomuto ohlasu jsme měli možnost zase o kousek více poznat nejrůznější názory obyčejných lidí - takový drobný exkurs do myšlenek, které probíhají v hlavách našich spoluobčanů.
Pohovořili jsme se třemi slovenskými dělníky romského původu. Ti nejprve nebyli moc hovorní, ale když jim náš člen pomohl s řešením drobného technického problému s mobilním telefonem, se zaujetím si od nás vzali materiály, souhlasili s tím, že MHD v Praze je velice drahá a řekli, že mají problémy s hrazením jízdného. Pak vyjádřili své obavy z ODS, která u nás v rámci programu „Modrá šance“ (členy KSM překřtěn na „Modrou hrozbu“) chce zavádět podobné „reformy“, které již byli zavedeny na Slovensku a které měly za následek masivní zhoršení podmínek pro většinu obyčejných lidí, naopak si velice polepšili ti bohatší. O poměrech na Slovensku jsme informovali v březnové Mladé pravdě. Měli zájem o Komunistický svaz mládeže, vyslovili názor, že demokracie v ČR i na Slovensku je jen pro bohaté a pro ty, co se dívají „tím správným (rozuměj oficiálním) směrem“
Další zajímavý diskutér byl prodavač streetpaperu „Nový Prostor“, ten si také postěžoval, že jízdné je pro něj velmi drahé.
Mladý veselý pár se také zajímal o naše materiály, ještě nás doplnili, že dalším problémem je nedostupnost automatů na lístky a vůbec prodejních míst. Museli si kvůli tomu udělat „procházku“ až na metro, což určitě v pořádném vedru v pravé poledne není nic příjemného. Dostali jsme jediný záporný ohlas, a to od člověka, který si ani po diskusi s námi nebyl schopen uvědomit souvislost mezi jízdným, nárůstem automobilismu a s problémy z toho vyplývajícími.
Jakub Holas
{moscomment}
© Komunistický svaz mládeže
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .
Copyright © 2024 Your Company. Joomla templates powered by Sparky.