header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Milan Krajča: Bezplatná MHD je v Praze reálným cílem

V minulých dnech vyrazili do pražský ulic členové Komunistického svazu mládeže, aby sbírali podpisy pod petici proti plánovanému zdražování MHD v Praze. Ve svých požadavcích jdou však ještě dále. Požadují, aby byla doprava v metropoli zcela zdarma. O kampani a uskutečnitelnosti jejího cíle je následující rozhovor s místopředsedou KSM Milanem Krajčou...

O co tedy kampaní usilujete?
Cílem kampaně Za čisté, zdravé a zelené hlavní město - za bezplatnou MHD , kterou minulý týden odstartoval pražský Komunistický svaz mládeže, je přesvědčit Pražany a lidi do Prahy dojíždějící o potřebě postavit se plánovanému zdražování MHD a zároveň představit alternativu bezplatné MHD v Praze.
Jsme přesvědčeni o tom, že lidé mají právo na mobilitu, přinejmenším v rámci svého vlastního města. Zpoplatněním MHD je toto právo, především pro ty nejchudší, značně omezeno. Myslíme si, že bezplatná MHD by dále do značné míry vyřešila mnoho problémů současné Prahy, jako je obrovský automobilismus a z něj plynoucí devastace životního prostředí.
Bezplatná doprava? Považujete tento požadavek za reálný?
Domníváme se, že bezplatná MHD je v Praze reálným cílem. Chod dopravního podniku je totiž již dnes z naprosto klíčové části financován z dotací hlavního města Prahy - v minulém roce se jednalo konkrétně o 6,117 mld. Kč, ze státního rozpočtu přitom plynulo 510 milionů korun. Příjem z jízdného, který byl v minulém roce 2,765 mld. Kč, tudíž pokryl jen necelou čtvrtinu nákladů dopravního podniku. Příjem z prodeje jízdenek a legitimací tedy pro dopravní podnik není v žádném případě klíčový. Zavedení bezplatné MHD by navíc znamenalo pro dopravní podnik značné úspory - ušetřilo by se na výrobě jízdenek, jejich distribuci v automatech a na prodejních místech i jejich kontrole revizory.
O reálnosti požadavku nás přesvědčují nejen ekonomické analýzy, ale i zkušenosti ze zahraničních měst, která se tímto směrem vydaly. Uvědomujeme si ale, že tento cíl je z těch dlouhodobějších. Prvním krokem k němu musí být porážka současných snah o zdražování MHD. Je třeba, aby si lidé uvědomili, že tyto snahy jsou v rozporu s deklarovaným úsilím o omezení automobilismu a preferování ekologické dopravy. Naše kampaň chce být jedním z nástrojů cestujících k tomu, aby se proti navrhovanému zdražování MHD mohli ozvat.
Jak vypadal dosavadní průběh kampaně?
Cela kampaň začala teprve minulý týden. Za tu dobu se konalo několik veřejných akci v blízkosti důležitých stanic metra. Jednalo se o informační stánky, kde jsme distribuovali své letáky, speciální bulletin a hlavně sbírali podpisy pod petici, stavící se proti plánovanému zdražování pražské MHD. Celá kampaň je ale teprve v začátcích a aktivit bude samozřejmě přibývat.
S jakými reakcemi jste se setkali, kolik podpisů jste nasbírali?
Naprostá většina lidí, se kterými jsme se během našich akcí setkali, se ke kampani a k požadavkům, za které bojujeme, stavěla pozitivně. Osobně jsem zaznamenal kladný ohlas hlavně mezi mladými lidmi. Celkově jsme během několika akcí v pražských ulicích sesbírali několik stovek podpisů. Mnoho lidí si také naše petiční archy bralo s tím, že pod ní seženou další podpisy ve své škole či na pracovišti. Z diskusí během sbírání podpisů jasně vyplývalo, že pro mnohé znamená již současné jízdné obrovskou finanční zátěž a plánované zdražení by tak bylo skutečně velice citelné.
Inspirovali jste se někde při přípravě těchto aktivit?
Jedním ze zdrojů inspirace byly aktivity, které probíhaly proti zdražování pražské MHD před několika lety. Dále jsme se inspirovali ze v současnosti probíhajících obdobných kampaní v zahraničí. Rád bych uvedl například hnutí berlínské mládeže, hlavně studentské, proti zdražování tamní hromadné dopravy. Tato kampaň již probíhá několik měsíců a její úspěch je s každým dnem reálnější. Skutečně masovým zapojením lidí do kampaně, svou bojovností a také vysokou mírou organizovanosti je pro nás velikým, i když v nejbližší době asi nenapodobitelným, vzorem.
Je kampaň omezená jen na členy KSM nebo spolupracujete s dalšími lidmi?
V době přípravy kampaně, kdy jsme především shromažďovali informace potřebné k ověření si, zda je heslo boje za bezplatnou MHD vůbec reálné, jsme se dostali do kontaktu s řadou organizací i jednotlivců. Jednalo se především o různé ekologické aktivisty. S tímto prostředím jsme stále v kontaktu a snažíme se skrze něj také rozšiřovat naší kampaň. Nejsme tedy jediní, kdo se zabývá problémy pražské MHD a snaží se předkládat alternativy jejich řešení.
Kampaň jste zahájili, uskutečnilo se několik petičních akcí. Co dalšího chystáte?
Kromě šíření informací formou veřejných informačních stánků a šíření peticí plánujeme například veřejné protestní černé jízdy metrem, vydání zvláštních samolepek a plakátů. Dále hodláme podpořit různé aktivity propagující alternativní způsoby dopravy jako jsou veřejné cyklojízdy. Snažíme se být také v kontaktu se zastupiteli KSČM v Zastupitelstvu Hlavního města Prahy, kde se plánované zdražování MHD projednává.
Jak se mohou lidí dozvědět o průběhu kampaně a dalších akcích?
Více informací o kampani mají čtenáři Haló novin možnost získat v centrální kanceláři Komunistického svazu mládeže, Politických vězňů 9, 111 21 Praha 1 a také na internetových stránkách http://www.ksm.cz.

5. května 2005, Jan EXNER, Halo noviny

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .