header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

A zase se chystají škrty v MHD...

Tak je to opět tady. Po sérii rapidních zdražování městské dopravy v Praze (naposledy i přes protesty na 26 Kč za jednu základní jízdenku) Dopravní podnik oznamuje, že musí začít výrazně šetřit. Chybějí mu téměř dvě miliardy korun na běžný provoz, které oproti loňsku nedostal od města. Zvažuje tak třeba zrušení duplicitních linek nebo škrtnout až pětinu spojů (návrh Ropidu, která organizuje dopravu v Praze a okolí). Mimochodem - jistě jste slyšeli o úmyslu Českých drah taktéž rušit spoje...

V rámci nejtvrdších úprav navrhovaných Ropidem by i každá druhá souprava všech tras metra nejezdila na konečnou, ale byla by zkrácena. To se již stalo na trase A, kde některé soupravy končí místo v Depu Hostivař na Skalce, a na trase C, kde polovina vlaků končí v Ládví, místo aby jela až do konečné v Letňanech.

Následovala by je i trasa B. Z jízdních řádů by navíc zmizely tramvajové linky číslo 2, 6, 13, 15 a 21 a autobusy číslo 101, 108, 117, 141, 149, 151, 169, 182, 194, 204, 216, 219, 238, 244 a 277. Na nejtvrdším opatření by pak městský dopravce ušetřil přibližně 1,7 miliardy korun. Všechny soupravy a autobusy by potom ročně najezdily o téměř 32 milionů kilometrů méně, celkem za rok ujedou autobusy, tramvaje a metro asi 163 milionů kilometrů.

Úspory nepříjemně zasáhnou cestovní návyky cestujících. Zároveň se plánuje rušení mnohých zastávek, čímž bychom postupně přišli o hustou síť zastávek, kterou jsme byli unikátní.

 

 

Další možností, jak chce DP získat zdroje, je instalací turniketů do stanic metra. I přes počáteční vysokou investici, která je propočítána na zhruba dvě miliardy korun, se to prý vyplatí. Do metra  se totiž nedostane žádný černý pasažér.  Bez platné jízdenky jezdí velmi střízlivým odhadem každý patnáctý cestující. To znamená, že černých pasažérů se ročně pražskou podzemkou projede minimálně neuvěřitelných 39 milionů. V Praze by to znamenalo, že by dopravce vydělal na jízdenkách asi o miliardu korun více. Nyní vybere na jízdném 4,5 miliardy ročně. Součty "neplatičů" mohou být však o poznání vyšší. Když se k zavedení turniketů odhodlal francouzský Lyon, zvýšily se mu tržby na jízdném o čtvrtinu. Bez jízdenky tak jezdil každý čtvrtý.

Podniku by prý pomohlo i zdražení jízdenek(na 75 Kč, což by pro podnik prý znamenalo nezávislost na dotacích), cenu určuje zastupitelstvo města, naposledy se jízdné zvyšovalo právě 1. ledna 2008...

Kdo seje vítr, sklízí bouři, říká se. A zde to platí taktéž... Prodali a vytunelovali výdělečné podniky, salámovou metodou rozdrobili kompletní celky. Ano, získali jednorázové zdroje pro nějakou tu megalomanskou investici, ale pak si museli na investice již půjčovat, místo aby získali zdroje ze svých zisků...  Tak hospodaří kapitalismus, tak hospodaří v Praze pravice...

Jízdné se zdražilo v Praze za 20 let z 1 Kč na 26 Kč. Kdo rád přepočítává platy, ať si uvědomí, že tak rapidně reálné platy skutečně nerostly.  Jsme svědky dalších útoků proti dostupnosti městské dopravy, která představuje alternativu proti neustále rostoucí neekologické privátní automobilové dopravě.  

Kde je řešení?

Kampaň KSM proti zdražování a za vizi bezplatné městské hromadné dopravy je aktuální i nyní. Připomenout si jí můžete v bulletinu z roku 2005 zde.

 

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .