Společnost se za svou historii dokázala přizpůsobit svým potřebám do té míry, že si podle potřeby jednotlivců (podle poptávky) vyrábí produkty k užívání. Těmto produktům se říká obecně "zboží" a jedná se o širokou a prakticky nekonečnou škálu toho, co člověk v dané době nebo v určité situaci potřebuje. V této úvaze se zaměříme na zboží spíše technického charakteru. Každá výrobní sféra má totiž svá specifika a to co platí například pro gumové medvídky, neplatí pro automobil nebo automatickou pračku.
Než se výsledný produkt dostane k zákazníkovi, musí se nejdříve vyrobit. Tento proces je svým způsobem dost nákladný a jeho kvalita do jisté míry vypovídá o tom jak bude tento výsledek vypadat. Nicméně systém prodeje výrobků podléhá úplně jiným zákonitostem, tedy zda bude zboží prodáno tolik nezávisí na jeho kvalitě, ale spíše na jeho propagaci, na ceně, na tom jak vypadá, na tom zda takovému výrobku někdo konkuruje a kvalitě této konkurence.
Koncový zákazník je však velmi labilní a ovlivnitelný zdroj financí. Ne každý umí spolehlivě posoudit jaká nabídka je vzhledem k ceně nejvýhodnější a v jistém směru se dá jeho možnost výběru označit jako výběr toho nejlepšího mezi nejhoršími. Totiž pokud je pro všechny výrobce akceptovatelné, že budou určité prvky daného stroje nebo spotřebiče poddimenzované, časem nefunkční nebo bude mít výrobek jako takový pouze určitou limitovanou životnost, je pro ně tento postup výhodný. To proto, že si zákazník bude muset podobný výrobek zakoupit opět ne například za 20 let, ale už za 7.
Dostáváme se tak do nikdy nekončícího kolotoče, kdy jsou výrobci aplikovány ne nejefektivnější technická řešení, ale spíš taková, která jim, jejich servisní činnosti a výrobním závodům zajistí dostatečný kontinuální odbyt.
Tento problém je teoreticky řešitelný skrze statistiky závad, kdy má každý výrobce přehled o tom který z komponentů je nejporuchovější (zvýšený odbyt náhradních dílů), a co je příčinou předčasné likvidace takového výrobku (servisní zpráva). Tedy bychom se měli podle mého názoru zamyslet nad tím, zda je tento kolotoč poruchovosti akceptovatelný například vzhledem k výrobě a zaměstnanosti. Nebo jsou záměrné technologické vady a mezery v kvalitě něčím, co zákazníkovi neprospívá...
Tomáš Fojtík
© Komunistický svaz mládeže
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .
Copyright © 2024 Your Company. Joomla templates powered by Sparky.