V Evropě nabírá na obrátkách rétorika "odporu proti ruské propagandě". Vycházeje za rámec samotné informační činnosti, stále více se odráží na vnitropolitickém životě evropských zemí. Nicméně to neznamená, že výsledky informačního boje nebudou v praxi použity přesně k tomu, pro co byly vytvořeny - k útokům na Rusko na všech frontách a úrovních.
Za poslední tři měsíce se v Evropě objevilo hned několik analytických zpráv, které se v té či oné míře týkají "odporu vůči ruské propagandě", "budování strategických komunikací" atd.
První zpráva - "Odpor proti proruské dezinformaci: aktuální výzvy a cesty vpřed" vznikla v České republice na půdě Pražského institutu pro výzkum bezpečnostních otázek.
Druhá zpráva - "Mohutná demokratická odpověď na nepřátelské dezinformační operace" byla vypracovaná rovněž v České republice, ale už nevládní organizací "Evropské hodnoty" v rámci projektu "Pozorování Kremlu".
Třetí zpráva - "Strategické komunikace: Východ a Jih" je dílem Ústavu Evropské unie pro studium otázek bezpečnosti. Zde již se nejedná o nevládní organizaci, ale o zcela oficiální organizaci ve struktuře řídících orgánů EU.
A konečně čtvrtá zpráva - "Vítězství v informační válce" - je společným projektem polského Centra pro analýzu evropské politiky a londýnského The Legatum Institute, každoročně publikujícího "ratingy prosperity a svobody" zemí světa.
Není náhodou, že tři z těchto čtyř zpráv vznikly v zemích východní Evropy (bývalých zemích socialistického společenství). To je přímý údaj o tom, komu Západ přidělil úlohu jít v čele informační války proti Rusku.
Všechny tyto zprávy napsané různým způsobem o tomtéž umožňují vytvořit si představu nejen o trendech globální informační války proti Rusku, ale i o možných důsledcích tohoto informačního nástupu pro politickou stabilitu ve východní a střední Evropě.
Co se týče společných tendencí, zde je možné vyvodit následující:
Zaprvé je kladen velký důraz na "mediální gramotnost". Tato položka typicky zahrnuje úvahy o nutnosti učit se "kritickému myšlení", "umění odlišit lež od pravdy", "odhalit do očí bijící propagandu" a tak podobně. V konečném důsledku se jedná o státem řízený a jednosměrný proces informačně-psychologického působení na cílové publikum v evropských zemích, v němž násilně vysvětlují, co je třeba považovat za "pravdivé" a co je "záměrná lež". V praxi to znamená vytvořit důraznější kontrolu nad informačním prostorem Evropské unie pod vlajkou boje s fantomem "ruské hrozby".
Zadruhé ve všech těchto zprávách se navrhuje zvýšit počet "správných" informačních zdrojů v ruštině. Zatím pro rusky hovořící obyvatele Evropy, ale s evidentní vyhlídkou distribuovat informační vliv na Ruskou federaci a další postsovětské země. Přesně na to teď požadují financování u Evropské komise nejrůznější bojovníci s "ruskou propagandou". A zdá se, že co se týče peněz, nebudou trpět nedostatkem.
Zatřetí jde řeč o vytváření nějaké "společné strategie", která by se zase měla stát základem pro "národní strategie", kde každé zemi EU a každé struktuře bude přiděleno určité místo.
Začtvrté je kladen důraz na rozvoj "evropské" a "natovské" strategické komunikace. Autoři dokumentu "Strategické komunikace: Východ a Jih" téměř otevřeně přiznávají zjevné: pro ně se jedná o speciální propagandu, z jejíhož šíření Západ celou dobu obviňuje Rusko. Formulací "vytvoření systému strategické komunikace" je v této zprávě míněno provedení útočných informačně-psychologických operací proti Rusku, jeho partnerům a spojenců.
Zapáté se přímo předpokládá zahájení nového honu na "prokremelské politiky" v Evropě. Předpokládá se jejich zbavení funkce, pozorné sledování jejich bankovních účtů, a celkově - snažit se je vyvést z rámce politického života Evropy.
Samozřejmě pojem "prokremelský politik" nikde není jasně definován, což vytváří široké pole pro manipulace, pomluvy, zastrašování, psychický nátlak a falešné obvinění proti politikům, odborníků a občanským organizacím majícím názory odlišné od těch, které jsou přijímány v oficiálních orgánech EU.
Zašesté se předpokládá totální přehodnocení evropského mediálního zákonodárství. Nyní se v Evropě chystají vymezit "opravdová" média a "kvazi-média". První - to jsou ty "naše" (proti Rusku), ty druhé - "nás dezinformují" (tj. vycházejí z alternativního obrazu světa a poskytují nezávislé hodnocení událostí).
Řeknete, že to jsou jen teorie, ale Západ se výslovně chystá přejít k praxi, tedy k otevřené represi neposlušných médií.
A k tomuto přechodu nutně dojde, protože podle autorů výše uvedené zprávy musí být revidováno doslova vše, včetně filosofie veřejnoprávního vysílání, kterým se Západ tak dlouho pyšnil. Zní to komicky, ale jako nové měřítko "veřejnoprávní televize" bylo navrženo vzít si za vzor... ukrajinské "Gromadskoje Telebačenia" (TV Hromadska), což je speciální projekt velvyslanectví USA na Ukrajině. Mimochodem něco o kultuře "standardu" tohoto kanálu: moderátoři na této "veřejnoprávní televizi" sprostě nadávají, ukazují hostům prostředníček a tropí další nepřístojné věci.
Zasedmé se navrhuje posílit sledování nedůvěryhodných "prokremelských" politiků v Evropě a o výsledcích informovat vedení příslušných zemí atd.
A konečně zaosmé - vyzývat k "upevnění občanské společnosti".
To je jen velmi stručný výčet hlavních směrů "odporu proti proruské dezinformaci". Nicméně i tento seznam umožňuje odhalit vektor pohybu Evropské unie, jejíž představitelé se sešli 16. září na svém summitu v Bratislavě: sledování politických soupeřů, vymývání mozků dorůstající generaci, pronásledování disidentů, vnucování médiím jednoho jediného ("správného") hlediska, manipulace pod rouškou "strategické komunikace" k přijímání speciální propagandy válečného období.
Informační válka, která ještě nedávno byla vedena na Západě proti Rusku převážně operativně-taktickými prostředky, nabývá podoby strategické činnosti, jíž se přizpůsobuje a "optimalizuje" politika jednotlivých států.
Zdroj: http://www.fondsk.ru/news/2016/09/15/na-frontah-informacionnoj-vojny-protiv-rossii-42495.html
© Komunistický svaz mládeže
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .
Copyright © 2024 Your Company. Joomla templates powered by Sparky.