Po skončení studené války se formálně USA považují za vítěze. Ale vítěz by přece musel vyřešit stávající problémy, ne je dále prohlubovat. A USA nemají v úmyslu řešit globální situaci, ale posilovat svou dominanci (např. získat suroviny, aby uklidnili vlastní lidi), svou roli světové velmoci č.1. K tomu potřebují, aby si zachovaly následující převahu:
- technologickou převahu (nové kolo zbrojení- investice do výzkumu a vývoje)
- ekonomickou převahu ( proto prosazují ve světě neoliberalismus, kde vítězí ten s technologickou převahou, z toho důvodu je i pravicová diktatura přijatelnější než levicová vláda, pozn.: statistiky udávají, že v USA je jen 4.5% nezaměstnaných, ale reálné mzdy jsou na úrovni roku 1982, další levnou pracovní sílu získávají např. z Afriky)
- vojenskou převahu (a připravenost ji použít- bombardování Súdanu, Afghanistánu, Irák, Jugoslávie) (obnovení vojenských výdajů, kontrola strategických bodů (rozšíření NATO)). Podle knihy Brzezinského Velké Šachy usilují USA o rozdělení Ruska na 3 části- evropskou, Asijskou a sibiřskou, do NATO budou přijaty v budoucnu i Azerbajdžán, Uzbekistán (kvůli ropě) - v duchu hesla "rozděl a panuj", USA dále usilují o jednotnou, ale ne moc velkou Evropu.
- kulturní převahu - (přes amerikanizaci)
- politickou převahu (podpora spřátelených režimů, politika rozděl a panuj)- výsledek předchozích převah.
Zajímavá by byla jistě diskuse o současných a téměř současných konfliktech, např. o situaci v Iráku- Husajn dostal na počátku 90.let od USA zelenou k invazi do Kuvajtu (jelikož se Irák stal po válce Irák-Írán velmocí a začal konkurovat zájmům USA)- vytlačením Iráku z Kuvajtu dosáhly USA upevnění své pozice a paralyzace irácké armády, při hledání kořene problémů situace v Jugoslávii- existovala německá podpora (upevnění a rozvinutí svých vlivů v duchu "Drang nach Osten"), Francie a Velká Británie proti rozbití původní Jugoslávie- USA zpočátku nereagovaly, udržovaly rozpory a poté ukazují svou sílu...
Politika USA je však prosazována i v dalších částech světa, např. Taliban je dítě USA, které vymklo z rukou (Afghánistán připravili pro SSSR USA)
Reálné možnosti USA:
- cena za vojenskou převahu- zchátralé mosty, silnice- co udělá nové kolo zbrojení?
- cena za technologickou převahu- ( zhruba 10 let před Evropou, Rusko by mohlo býti na stejné úrovni, ale nedokáže se vzpamatovat a vyrábět, ale i tak je konkurentem- betonové ponorky, nová letadla, protitankové zbraně)
- cena za ekonomickou převahu- deficit a zadlužení, ale jinak stabilita, 30% produkce jde do Asie a Jižní Ameriky- co když tam bude krize?
- cena za kulturní převahu- Clintonova aféra a další - diskreditace amerikanizace, otázka ideálu
- v USA demonstrují černoši, začíná je organizovat černý islám Farchán (kolektivismus), pochod 300.000 černých žen, pochod 1 milionu mužů)- přibližují se k marxismu, radikalizují se španělsky mluvící občané, zvětšuje se komunikace mezi těmito složkami a marxisty
- cena za politickou převahu- stále větší problém (USA a anglosaské země jdou spolu, ale ostatní se bouří(Francie, Německo, Čína, Rusko)- vznikne nová multipolarita?
- více lidí se začíná organizovat v odborech, dělníci se začínají radikalizovat
- v roce 2050 bude v USA 1/2 obyvatel barevných, jestli nebudou začleněny do společnosti, nastane kolaps
Při uvažování o situaci v USA je nutné pochopit Američany -
- jsou iracionální (90% z nich věří v boha, 60% těžce- nepotřebují znát systém (idealismus- občanům se prezentují velké hodnoty místo realistického pohledu- vlastních zájmů)
- americké hodnoty- individualismus (budování USA- každý sám za sebe) x velký vliv lokálních komunit, aktivita, agresivita, trochu demokratická tradice
- nikdo z lidí nepracuje s fakty (vysokoškoláci, doktoranti)(nevědí např., že existují statistické ročenky, vycházejí z toho, čemu věří)
- empiricko analogický přístup Američanů - tzn., že nemají historický přístup (tedy vycházejí ze zkušeností, dobře analyzují dílčí problémy, ale chybí jim pojetí celku)
Vzdělání v USA- základní školství - v rozkladu, vysokoškolské vzdělávání - několik špičkových universit, ostatní průměrné...
Takže?
Radek Grabovský
© Komunistický svaz mládeže
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .
Copyright © 2024 Your Company. Joomla templates powered by Sparky.