Nejde o to, že tento nový řád musel něco změnit ve vášních. To by nedokázal ani bůh, ani lidé: ale je možné změnit průběh vášní a přitom nic nezměnit na jejich přirozenosti. Fourier 155
...pokrokové série neboli série skupin, série podle vášně. Těmito slovy označuji spojení několika sdružených skupin, jež se budou věnovat různým odvětvím téhož druhu práce nebo téže vášni. Fourier 153
Zatím se už nejednou předpokládalo, že by se mnohé dalo ušetřit a zlepšit, kdyby bylo možné spojit ve výrobním společenství obyvatelstvo každé vesnice, sjednotit ve sdružení s ohledem na kapitál a práci dvě - tři stovky rodin nestejného jmění, obdělávajících půdu kantonu...Je třeba přinejmenším osmi set /lidí/, aby vzniklo sdružení odpovídající přírodě nebo sdružení přitažlivé. Fourier 151
Co se týče jednotlivých zvláštností sociálního řádu a požitků, které je povinen nám dát, zde opakuji, je třeba postupovat opatrně, když s nimi budeme seznamovat lidi civilizované společnosti. Nedokáží hned přivyknout pomyšlení na blahobyt, který je očekává, a jejich rozum by se vzbouřil, kdyby se jim nešetrně uzkázala perspektiva rozkoší, jež budou vychutnávat v zcela blízké budoucnosti. Neboť je zapotřebí nanejvýš dvou let na zorganizování každého societárního kantonu a nejvýš šest let na dovršení orrganizace celé zeměkoule, i když počítáme se sebedelšími průtahy. Fourier 165,166
Máme-li systematicky postupovat v projednávání předmětu, je nutno, abychom zde konstatovali, co člověk je "od přírody", a jakým jej udělaly dřívější okolnosti, které jej obklopovaly. Pak musíme dokázat, čím může být učiněn, když jej obklopíme novými podmínkami, jež jsou nyní vesměs v dosahu možností společnosti. Owen 180
Bylo po pravdě řečeno, že mysl člověka "musí být znovuzrozena, nežli může dosáhnout moudrosti a štěstí; to znamená, že musí být vyproštěna ze všech nedůsledných asociací představ, jež se v ní vytvořily. Owen 182
I v novém stavu věcí, stejně jako ve starém, se bude rodit nevědomý. Bude od nejútlejšího mládí vychováván k tomu, aby si neosvojil jiné sklony než vlídné a blahovolné...Nebude žádných okolností, jež by ho nutily, aby si osvojil city nesvornosti a izolace. Naopak, jeho srdce bude otevřeno k přijetí a jeho ruka ochotna k pomoci každému z jeho druhů, ať patří ke kterékoliv sektě, třídě, straně, zemi a plemeni. Owen 185
Průmyslová města jsou sídlem chudoby, neřesti, zločinu a bídy; navrhované osady budou vždy sídlem nadbytku, činného rozumu, slušného chování a štěstí. Owen 187
Při provádění této přestavby, takové, že se ptám, kde je duch schopný přijmout její velikost, si toužebně přeji, aby vyvolala co nejmenší podráždění a bylo co nejméně obětí těžce zraněných!...K dosažení tohoto velikého cíle bez škody pro někoho je naprosto nutné, aby se existující instituce snášely nějaký čas tak, jak jsou, aby měly možnost řídit a kontrolovat mocnou změnu, jež na nás a všechny ostatní národy čeká a před níž není úniku...Státníci všech zemí se musí teprve naučit vědeckým základům, které by jim umožnily vládnout státům tak, aby to jim a lidu přineslo štěstí... Owen 184,185
Skutečně socialistické a komunistické systémy, systém Saint-Simonův, Fourierův, Owenův atd., se objevují v prvním, nevyvinutém období boje mezi proletariátem a buržoazií. ME 4/458
Už utopisté měli úplně jasno o účincích dělby práce, o zakrňování jak dělníka, tak pracovní činnosti samé, která je omezena na doživotní, jednotvárné, mechanické opakování jednoho a téhož aktu. Jako první a základní podmínku zrušení staré dělby práce vůbec považují Fourier i Owen zrušení protikladu mezi městem a venkovem. Oba žádají, aby se obyvatelstvo rozdělilo na skupiny o šestnácti stech až třech tisících po celé zemi; každá skupina se usídlí v centru svého obvodu v obrovském paláci se společnou domácností. Fourier mluví sice tu a tam o městech, ale města nejsou zase nic jiného než čtyři nebo pět takových paláců ležících blízko sebe. U obou se každý člen společnosti podílí jak na zemědělství, tak na průmyslu; u Fouriera hraje v průmyslu hlavní úlohu řemeslo a manufaktura, u Owena naproti tomu už velký průmysl a Owen už žádá zavedení páry a strojů i do práce v domácnosti. Ale jak v zemědělství, tak v průmyslu žádají oba co největší střídání zaměstnání každého jednotlivce a tomu odpovídající výchovu mládeže pro co nejvšestrannější technickou činnost. Podle obou se má člověk vyvíjet univerzálně v důsledku univerzálního praktického uplatnění, a práce, která dělbou ztratila půvab a přitažlivost, jich má opět nabýt předevšímn tímto střídáním a přiměřeně krátkým trváním "sezení", abychom použili Fourierova výrazu, věnovaného každé jednotlivé práci. E 20/288,289
Vynálezci těchto systémů vidí sice protikladnost tříd i působení rozkladných živlů uvnitř panující společnosti samé. Nevidí však u proletariátu samostatnou dějinnou iniciativu, nevidí žádné jemu vlastní politické hnutí...nevyvinutá forma třídního boje, jakož i jejich vlastní životní postavení způsobují, že se domnívají být vysoko povzneseni nad tento třídní protiklad. Chtějí zlepšit životní postavení všech členů společnosti, i těch, kteří žijí v nejlepších podmínkách. Apelují proto ustavičně na celou společnost bez rozdílu, a především na panující třídu. Podle jejich mínění stačí jen pochopit jejich systém, aby byl uznán za nejlepší množný plán nejlepší možné společnosti. ME 4/458
...Zrušení sebeodciezní prodělává stejnou cestu jako sebeodcizení. Nejprve se na soukromé vlastnictví pohlíží jen po jeho objektivní stránce - ale na práci přece jen jako na jeho podstatu. Formou jeho jsoucna je tedy kapitál, který "jako takový" má být zrušen /Proudhon/. Nebo je jako pramen škodlivosti soukromého vlastnictví a jeho člověku odcizeného jsoucna pojat zvláštní způsob práce jakožto nivelizovaná, rozdrobená, a proto nesvobodná práce - Fourier, který v souhlase s fyziokraty také pokládá opět zemědělskou práci přinejmenším za výtečnou, kdežto St. Simon naopak prohlašuje za podstatu průmyslovou práci jako takovou a k tomu žádá i výhradní vládu průmyslníků a zlepšení postavení dělníků. EFR 74,75
Nehledě na to, co jsem dosud vyložil, bylo vůbec chybou pokládat takzvané rozdělování za podstatu a klást na ně hlavní důraz.Každé rozdělování spotřebních prostředků je jen důsledkem rozdělení výrobních podmínek samých; toto rozdělení však vyjadřuje sám charakter výrobního způsobu...Vulgární socialismus se naučil od buržoazních ekonomů /a od něho zase část demokracie/ dívat se na rozdělování a pojednávat o něm jako by bylo nezávislé na výrobním způsobu, a líčit proto socialismus tak, jako by se točil hlavně kolem rozdělování. Jestliže však byl skutečný vztah už dávno objasněn, proč se zase vracet zpátky? M 19/50
Boj německé, zejména pruské buržoazie proti feudálům a absolutistickému království, slovem liberální hnutí, se stával stále vážnějším.Pravému socialismu se tak naskytla vítaná příležitost postavit proti politickému hnutí socialistické požadavky, stíhat tradičními kletbami liberalismus, zastupitelský stát, buržoazní konkurenci, buržoazní tiskovou svobodu, buržoazní právo, buržoazní svobodu a rovnost a kázat lidovým masám, že v tomto buržoazním hnutí nemohou nic získat, nýbrž naopak všechno ztratit. Německý socialismus v pravý čas zapomněl, že francouzská kritika, jejíž byl bezduchou ozvěnou, předpokládala moderní buržoazní společnost s příslušnýmni materiálními podmínkami a s přiměřenou politickou ústavou, tedy vesměs předpoklady, o jejichž vybojování v Německu teprve šlo. M 4/455
Socialističtí měšťáci chtějí podmínky existence moderní společnosti, ale bez bojů a nebezpečí, které z nich nezbytně vyplývají. Přejí si existující společnost, ale bez živlů, které ji revolucionují a rozkládají. Chtějí mít buržoazii bez proletariátu. Buržoazii se zdá svět, v němž panuje, pochopitelně nejlepším ze všech světů. Buržoazní socialismus zpracovává tuto útěšnou představu ve víceméně ucelený systém. Když se obrací k proletariátu s výzvou, aby uskutečnil její systém a vtáhl do nového Jeruzaléma, pak v podstatě jen žádá, aby proletariát v nynější společnosti zůstal, ale odložil své nenávistné představy oní.
Druhá, méně systematická, ale praktičtější forma tohoto socialismu se snažila dělnické třídě zošklivit každé revoluční hnutí, dokazujíc, že jí nemůže prospět ta neb ona politická změna, nýbrž jen změna materiálních životních poměrů, ekonomických poměrů. Ale změnou materiálních životních poměrů nemíní tento socialismus nikterak odstranění buržoazních výrobních vztahů, které je uskutečnitelné jen revoluční cestou, nýbrž administrativní reformy, které by byly provedeny na podkladě těchto výrobních vztahů, a tudíž by nic nezměnily na vztahu mezi kapitálem a námezdní prací, nýbrž by v nejlepším případě zmenšovaly náklady buržoazie na její panování a zjednodušovaly by její státní hospodářství. M 4/457
© Komunistický svaz mládeže
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .
Copyright © 2025 Your Company. Joomla templates powered by Sparky.