header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

30,- Kč za lístek a 5200,- Kč za roční jízdné?

Už ne o dvacet, ale o plných 50 procent se má zdražit jízdné v pražské hromadné dopravě. Jednorázová přestupní jízdenka, která je dnes za dvacet korun, by tak od 1. ledna stála rovných 30 Kč. Roční jízdné by se z 4150 mělo zvýšit na 5200 korun. Nejlevnější nepřestupní lístek by mohl být dokonce zrušen. Cca 64 procent cestujících jezdí na předplatné kupony. Jednorázové lístky si kupuje necelých 12 procent lidí. Návrh na zdražení jízdného už schválilo představenstvo pražského Dopravního podniku. Primátor Pavel Bém zapíral….

Nad návrhem dopravního podniku mají zasednout pražští radní v říjnu. Paradoxně právě Rada, kde sedí i zástupce Zelených, se tak trochu připojila k tradičnímu Dni bez aut a Týdnu mobility….
Praha má přitom jízdné už teď v přepočtu na průměrnou mzdu dražší než ve Vídni nebo Paříži. Naposledy pražský Dopravní podnik zdražoval v roce 2005. Tehdy vzrostly především ceny jednorázového jízdného z 12 na 20 korun, nepřestupní pak z osmi na čtrnáct korun. Předplatné kupony zdražily zhruba o desetinu, roční o 350 korun. Tehdejší kampaň proti zdražení, při které jsme získali desítky tisíc podpisů, úspěšná nebyla. Celkové zdražení od roku 2005 by bylo tedy na 2,5 násobek, přitom inflace byla jen pár procent…
Dopravní podnik odůvodňuje zdražování novou výstavbou, zvýšeným DPH, nutností obnovy vozového parku a potřebou šetřit. Přitom už propustil několik set zaměstnanců z dvanáctitisícového podniku – celkem má propustit 800 lidí, čímž má uspořit 350 milionů korun.
Zdražování se netýká jen Prahy. V Českých Budějovicích jezdí lidé dráž už od září. V Olomouci od října zaplatí za jednotlivou jízdenku místo osmi deset korun. V Brně podraží jednorázové jízdenky o dvě koruny z 13 na 15. Zhruba o čtyřicet korun pak zdraží i měsíční kupony. Dosavadní zlevněné jízdenky budou stát 10 korun. Kupony podraží i v Plzni. Poměrně nejvíce podraží jízdenky pro studenty, žáky a důchodce (slevové jízdenky zdražily poměrně nejvíce, sleva z běžné ceny bude jen 50 procent místo nynějších 60 procent, pozn. red.). Loni se přitom na činnost Plzeňských městských dopravních podniků přidávaly z městského rozpočtu miliony korun navíc. Přesto i tak došlo na jaře k omezování spojů.

NE zdražování jízdného!

 Vlivem deformy veřejných financí pocítíme od ledna na svých peněženkách dopady zvyšování DPH. Na potravinách, energiích, službách. Obzvláště těžce ponese toto zdražování dolní dvoutřetinová většina populace. A do toho přijde zdražování MHD… Zdražování jízdného je asociální!
 Známe to všichni. Plné ulice stojících aut. Přecpané tepny hlavního města. Smog, kouř, hluk. Osobní automobilová doprava totálně ucpává Prahu. A to se má do roku 2010 počet aut v Praze zvýšit oproti stavu na začátku desetiletí o třetinu. Do toho všeho chce radnice zvyšovat jízdné, a to rapidně, což se projeví jen v dalším zvýšení počtu osobních aut... Zdražování MHD je neekologické!
 Vlivem většího počtu osobní dopravy a zvyšujícího se smogu se v Praze snižuje imunita obyvatel, jsou více zatíženi civilizačními chorobami, vlivem většího počtu dopravních nehod klesá i bezpečnost Pražanů. Zdražování MHD bude mít dopady na zdraví Pražanů!
 V šuplících projektantů jsou megalomanské projekty, které mají vyhovět mocné automobilové lobby. Zároveň zvyšující se počet aut má za následek stále větší finanční výdaje při odstraňování přímých i nepřímých dopadů automobilismu, s tím jsou i minimální škody při dopravních nehodách. Zdražování MHD je paradoxně ekonomicky nevýhodné!

Za zelenou a čistou Prahu!

Co tedy navrhujeme my?
 Žádné zdražování MHD! Větší podporu hromadné ekologické dopravě, a to i pomocí větších příspěvků ze státního i městského rozpočtu. Pro sociálně slabé skupiny (ženy s kočárkem, důchodce, studenty) a děti do 16 let již nyní dopravu zdarma či za symbolickou částku! Skupinové slevy!
 Bezautomobilové zóny v centrech měst, zpoplatnění vjezdu automobilů do vnitřního města pomocí mýta, záchytná parkoviště na okrajích, jinak podzemní parkoviště.
 Systematické řešení přednosti hromadné dopravy před individuální (nejen vyhrazenými pruhy).
 Budování cyklotras a cyklostezek, vyznačování cyklistických pruhů na úkor šíře parkování a počtu pruhů pro auta, podpora alternativní eko dopravy (např. systémem vyhlášeného grantu)
 Veřejný audit hospodaření Dopravního podniku a veřejná kontrola všech výběrových řízení.
 Strategickou zelenou koncepci rozvoje dopravy na území širší Prahy zaměřenou na možnost dlouhodobého cíle bezplatné MHD.

Nesouhlasíte se zdražením MHD? Chcete i Vy zelené a zdravé město?
Podpořte protesty proti zdražení MHD!

Chcete vědět více? Podrobnosti o naší představě bezplatné MHD? Napište si o propagační materiály!

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .