header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Četli jsme: Jak jsem se pojistil

Nechtěl bych, aby tento článek vyzněl jako skuhrání nad zvůlí pojišťoven či jiných podobných podniků, ale chtěl bych spíše upozornit na jejich praktiky, které jsou sice zřejmě v rámci zákona v pořádku, avšak z hlediska pojistníků mohou způsobit řadu problémů. Tak tedy: Asi před třemi lety jsem dospěl k názoru, že uzavřu pojistku odpovědnosti za škody v zaměstnání. Lidově se tomu říká pojistka na blbost a měla by pojistníka ochránit, alespoň do jisté míry, od vymáhání případné náhrady za škodu, kterou způsobí v zaměstnání.

Tyto pojistky nabízí většina pojišťovacích domů, speciálně já ji uzavřel u České pojišťovny. Ne snad proto, že bych její služby pokládal za nejlepší, ale čistě proto, že jsem do ní měl nejkratší cestu. Pojistné jsem řádně platil, žádnou škodu jsem nezpůsobil, takže by se dalo říct, že jsem byl perspektivní zákazník. Zdálo se, že všechno je v pořádku, ale problém se dostavil v momentu, kdy jsem ukončil pracovní poměr.

Nemám-li zaměstnavatele, nemusím mít také pojistku odpovědnosti za škodu, kterou bych mu mohl způsobit, usoudil jsem celkem logicky - alespoň si to myslím - a vydal jsem se ji na přepážku zrušit. Milá slečna se mnou sestavila něco, čemu zde říkají "Návrh" a sdělila mi, že je nutno dodržet šesti nedělní výpovědní lhůtu. Prý to ale není problém, neboť těchto šest neděl se snadno vejde do doby, na kterou mám ještě placeno pojistné. Tím jsem naivně pokládal celou věc za skončenou.

Háček ovšem je, že papír, který s vámi sepíšou se jmenuje "Návrh". Pojišťovna tedy sama rozhoduje, zda návrh uzná a výpověď smlouvy bude brát jako platnou či neplatnou, jak se stalo v mém případě. Můj "Návrh" výpovědi byl tedy uznán jako neplatný a já to zjistil až po několika měsících, když jsem dostal upomínku na zaplacení pojistného pro další roční období. A znáte to: Zaplať hned, pak si stěžuj.

Doporučeni: Napřed si stěžuj! To jsem také udělal, když jsem do pojišťovny poslal email a myslel jsem si, že zde budou schopni komunikovat tímto "moderním" způsobem. Raději to ale nezkoušejte, lépe je věc vyřídit osobně, neboť po výměně asi šesti emailů, kdy jsem od pojišťovny požadoval vysvětlení toho, co se stalo a návrh řešení, jsem se pouze dověděl, že jsem ve svém "Návrhu" neuvedl důvod výpovědi a jako návrh řešení něco v duchu: "Zaplaťte pojistné ještě na tento rok a pokuste se ho zrušit znovu koncem roku." Nešlo sice o velké peníze, ale takové řešení se mi principálně nelíbilo.

A tak jsem opět navštívil přepážku a úřednici, která mě ubezpečila, že celou věc urovná a sepsala se mnou další "Návrh", neboť předchozí prý měl formální chyby ohledně délky výpovědní doby. Také jsme doplnili důvod ukončení smlouvy, kterým bylo ukončení pracovního poměru. Na to, proč jsem nebyl informován včas o nepřijetí prvního "Návrhu", slečna taktně mlčela.

Anabáze pokračovala: Po několika týdnech jsem obdržel zamítavé stanovisko, ze kterého nebylo jasné k jakému z mých už dvou "Návrhů" se vztahuje. A řešení: Zaplať a výpověď opakuj za rok. Už mi to celé přišlo jako boj s větrnými mlýny, tak jsem se rezignovaně dostavil znovu na přepážku, kde seděla třetí slečna, která na mě vyrukovala s novým trumfem: "A máte potvrzení zaměstnavatele, že jste ukončil pracovní poměr?" (není to absurdní?). Naštěstí jsem tento úskok čekal a zašmátral jsem v lejstech, kterých jsem měl s sebou hromadu. To slečnu za přepážkou zarazilo, aniž jsem papír vytáhl, zašveholila něco v tom duchu, že to možná ani nebude třeba...A světe div se, vytiskla mi sdělení pojišťovny, která uznává zrušení mé pojistky...A ani při tom netrvá na šesti nedělích výpovědní lhůty a jako datum platnosti výpovědi bere datum mého prvního podání. No vida! Tak teď by mi měla pojišťovna ještě něco vracet, což je vzhledem k sumě, o kterou jde, a kterou jsem dosud neviděl k smíchu. Já ji rád oželím, hlavně, že jsem nakonec zvítězil na kolosem.

A teď resumé: Nepředpokládám, že by jiné pojišťovací domy měly jinou praxi, než Česká pojišťovna. Až mě trochu obchází strach, jak by se pojišťovna kroutila, kdyby nedej Bůh došlo na pojistné plnění, když i pouhá výpověd smlouvy byl skoro neřešitelný problém. V každém případě vždy čtěte štos papírů, smluvní podmínky, které vám pojišťovna předloží, pamatujte, že si musí především postavit svůj vlastní palác, vyplatit mzdy a teprve pak myslet na klienty. A na to všechno musí mít z vybraného pojištění. Výpovědní doba šesti neděl je standard, u některých pojistek je i delší. Standardní, ačkoliv se to zdá nekorektní, je i možnost vypovědět smlouvu bez udání důvodu jen k tzv. "výročnímu dni smlouvy", tedy dni, kdy byla založena. A budete-li uvádět nějaký důvod, abyste obešli "výroční den", pamatujte, že ho pojišťovna může zkoumat a pokoušet se o různé úskoky. Jedná-li se například o povinné ručení, stává se často, že pojišťovna vyžaduje ke zrušení smlouvy buď prodejní smlouvu k vozu, nebo potvrzení o uložení SPZ do depozita, či potvrzení Policie o odcizení a nenalezení vozu. Hodně také záleží, na koho narazíte na přepážce; pokud vám slečna vyplní váš "Návrh" lajdácky a zanedbá i odeslání rozhodnutí, jak se stalo v mém případě, můžete se divit v momentu, kdy vám pojišťovna pošle výhružnou upomínku. Naopak jiná slečna vám může důvod výpovědi uznat i bez doloženého potvrzení. Na otázku do jaké míry je legální tato potvrzení vyžadovat, neznám odpověď.

A tak závěrem: Říkají, že tu jsou pro své klienty, ale moc tomu nevěřte.

Jan Vitvar, www.juniorproject.cz

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .