header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Jak České dráhy ohrožují zdraví a bezpečnost svých zákazníků...

Také letos se konala a to v sobotu 9. října 2010 oblíbená turisticko -společenské akce pro všechny generace Pochod slováckými vinohrady, nebo-li také spíše častěji nazývaná jako "burčákový pochod". Letos se konal již 34. ročník a opět přilákal stovky ba tisíce účastníků. Jako vždy ovšem při této akci velmi selhala veřejná doprava.

Pořadatel akce Klub českých turistů v pozvánce uvádí, že jde o akci pro všechny generace, tedy i pro rodiny s dětmi. Zároveň sděluje, že dopravu si účastníci zajišťují samostatně. Jelikož však jde o každoročně opakující se a poměrně masovou událost, nedokázali ani v letošním roce provozovatelé veřejné dopravy pružně reagovat na situaci, kdy se stovky účastníků v sobotu odpoledne rozjíždějí z Mutěnic směrem na Hodonín. Jelikož jsem byl na akci již několikrát v minulých letech, musím konstatovat, že situace je čím dál horší a pro mnohé účastníky i nebezpečnější. Z Mutěnic odjíždělo směrem na Hodonín v sobotu 9. října 2010 odpoledne mezi 16. a 20. hodinou (v tuto dobu se většina účastníků rozjíždí) několik vlakových souprav.  Podle přítomných pracovníků ČD (tito neustále jen opakovali nenadávejte nám, my za nic nemůžeme) byly všechny tyto spoje v uvedeném období posíleny, přesto však nestačily svojí kapacitou.  Navíc téměř všechny spoje po 16. hodině měly asi 30 minutové zpoždění a po příjezdu soupravy vznikaly nebezpečné tlačenice, kdy se masa lidí naprosto bezohledně a bez sebemenšího pudu sebezáchovy valila do soupravy. Toto nebylo přítomnými pracovníky dopravce vůbec zvládnuto, tito ani raději nebyli přímo na místě přítomní a postávali opodál. Zejména u spoje, který měl mít příjezd do Mutěnic před 17. hodinou.  Pokud by v davu někdo upadl, byl by nejspíše ušlapán, nemluvě o starších osobách a dětech. Tam opravdu končila veškerá legrace, v oné tlačenici šlo doslova o život. Pokud by někdo zkolaboval, asi by se pomoci nedočkal. V duchu jsem se modlil, abych z toho davu vyvázl ve zdraví a raději jsem počkal více než hodinu na další spoj, který měl sice také asi 20 minut zpoždění, ale dalo se do něj lépe nastoupit. Jak příznačně poznamenal jeden starší muž: ?tímto způsobem snad nevozili ani židy do lágrů?. Nevím zda existuje nějaký provozní předpis, kolik cestujících osob maximálně může nastoupit do jednoho vagonu. Ale vlak byl natolik přeplněn, že veškeré předpisy šly určitě stranou.  Cestující v tak přeplněných soupravách samozřejmě riskovali vlastní zdraví. Nechci ani domýšlet co by následovalo v případě nějaké havárie na trati a jaké úrazy by utrpěli cestující v hrozivě přeplněných vozech. Ani tato skutečnost dopravce očividně nezajímala. Navíc ČD výrazně tratily i na jízdném, jelikož v tak přeplněné soupravě je prakticky nemožné obejít cestující a vybrat od nich jízdné. V Mutěnicích se jízdenky na dané stanici totiž neprodávají.

Ani obec Mutěnice, která samozřejmě z tak velké akce finančně nemálo profituje se očividně o dopravu pro účastníky nezajímá. Hlavně když má zisk. Na ČD se spoléhat taky nedá, tento rok šlo bez nadsázky skutečně o zdraví, v některých případech i o holý život. Proto všem kdo se na akci chystají v příštím roce mohu doporučit, nespoléhejte se vůbec na veřejnou dopravu. Jeďte raději s organizovanou skupinou autobusem nebo si zajistěte dopravu vlastní. Zároveň je tento stav i pobídkou pro soukromé dopravce v okolí Mutěnic, na této akci by jistě netratili, naopak by pro ně mohlo jít o velmi zajímavý výdělek. Pochybuji, že lidé ve vedení ČD jezdí občas obyčejným vlakem na běžné regionální trati. Mají možnost se sami přesvědčit o tom, jaká je situace u příštího ročníku této akce třeba. Ona se ta situace bude jistě opakovat, pochybuji, že někdo zjedná nápravu.  

Toto myslím také velmi dobře mimo jiné ukazuje i na celkový stav veřejné dopravy u nás a to v jak mizerném je stavu. Veřejná doprava rozhodně nepatří mezi priority této šetřící Načasovalo ? Kalouskovské vlády a bude asi v tomto směru ještě hůře. Ostatně je veřejně známo, že sám ministr dopravy jezdí luxusními auty a veřejnou dopravu nepoužívá nebo jen minimálně a když už tak jede jen těmi lepšími dopravními prostředky. Tento člověk tak ani neví, jak v praxi funguje železniční doprava a jaká je vůbec kultura cestování v ČR v 21. století. A zřejmě ho to ani nezajímá. Proč taky? On se pohodlně dostane všude kam potřebuje, navíc rychle a bezpečně. Uživatelé veřejné dopravy jsou mu lhostejní. Jen když zaplatí čím dál více za jízdné při stále stejné či ještě horší kvalitě cestování Ostatně i ministr John od své slavné první a asi poslední povolební jízdy tramvají (byl to jen účelový marketingový tah a snaha zalíbit se lidem) určitě přesedlal na jiný druh dopravy, než je doprava veřejná. Není divu. V ní jde opravdu často přímo o zdraví a jak se zdá odpovědné osoby to vůbec nezajímá ?

  

Bc. Miroslav Pořízek, Tovačov

 

           

           

  

           

             

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .