header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Rozhovor s předsedou ZO OS ČMS v pražském DP M. Tošilem

Odborářská demonstrace k stávce dopravákůSoudruhu Tošile, jste předsedou základní organizace OS ČMS, člena Světové odborové federace, při dopravním podniku Praha, v kterém proběhla stávka za solidární systém důchodového pojištění. Podobné boje proti přenášení ztrát z kapitalistické krize na pracující, proti faktickému zostřování vykořisťování probíhají i v jiných zemích. Pro naše čtenáře mohou být zajímavé informace o třídní odborářské politice i praxi stávek.

Rádi bychom se Vás zeptali, jaké je postavení Vašeho odborového svazu v DP Praha. Jak se Vám spolupracuje s jinými OS.

ZO OS ČMS DPP je jediným zástupcem OS ČMS ve spektru celkem 16ti OO v rámci DPP. O spolupráci s jinými OS nelze ve vztahu k DPP hovořit, jde v tomto rámci především o spolupráci s ostatními základními odborovými organizacemi a ta je až na drobné výjimky způsobené především osobní animozitou mezi předsedy vcelku dobrá. Koneckonců i nutná - viz závazné soudní stanovisko, které říká, že "působí-li u téhož zaměstnavatele více OO, musí jednat ve shodě...", z čehož logicky vyplývá, že bez takové shody s námi zaměstnavatel s poukazem na výše uvedené stanovisko prostě odmítne v dané věci - např. o změnách v KS - jednat. Takže jsme se shodli na kolegovi, který za nás mluví a při jednáních prezentuje vždy naše shodné předem dohodnuté stanovisko v dané věci. Taková je v DP praxe.

Jaká je situace pracujících v DP? Projevuje se nějak cechovní odlišnosti různých profesí (např. tramvajáci, řidiči autobusu apod.)?

Pokud se ptáte konkrétně na řidiče tramvají a řidiče autobusů, jsou naprosto stejně ohodnoceni hodinovou tarifní sazbou, z čehož vyplývá, že při jednáních se zaměstnavatelem o tom nejpodstatnějším - tedy o mzdách, ale i pracovních podmínkách, BOZP apod. - logicky  odboroví zástupci těchto profesí lidově řečeno  "drží basu". Ale nejen oni, jak jsem již zmínil v předchozí odpovědi.

Jaké jsou názory mezi členy i nečleny odborů na probíhající a připravované vládní tzv. reformy nejen důchodů, ale i rušení státního systému zdravotnictví, zvýšení DPH, školné atd.? Co říkají na porušení ústavního práva na stávku vládou a soudem?

Odpovím slovy mnohých z nich: "Je to svinstvo, co námi provádějí, a je už konečně třeba s tím něco udělat!"

Jaká byla příprava a průběh stávky?

Nejspíš dost dobrá, když si vezmete, kdo všechno ve výsledku stál a jaké torzo dopravy a zvláště v Praze jezdilo! Průběh naprosto bezkonfliktní mezi zaměstnanci ať už stávkujícími či nikoliv, aťsi se především zásluhou neobjektivních médií a dílem i zástupců zaměstnavatele - tedy DPP - šířily nejrůznější fámy o nátlacích - ukázaly se naprosto liché a nepravdivé. Naopak například sám pan generální ředitel dost nevybíravým způsobem a vysloveně sprostě - alespoň podle očitých svědků - "přesvědčoval" stávkující řidiče na garáži Kačerov, aby "šli jezdit" - neuspěl - ani tam ani jinde! A výsledek v Praze, na železnici i jinde mluví za sebe sám!

Na webových stránkách Vaší ZO (www.zooscms.cz) jsme se dočetli o neplnění dohod ze strany DPP při stávce. Jak se to konkrétně projevovalo?

Přesně tak, jak uvádím na našem webu, a dále třeba i v předchozí odpovědi ohledně přesvědčování stávkujících řidičů.

Jakým způsobem přesvědčoval DPP pracující ke stávkokazectví? Byli nasazeni externí pracovníci a armáda?

O přesvědčování jsem již výše hovořil, dále byli do vozoven vysíláni "kancelářští", dispečeři, výpravčí, kteří mají oprávnění řídit tramvaje, a manažeři třeba i na úrovni vedoucího jednotky a ti jezdili s tramvajemi, místo toho, aby řádně vykonávali svou základní práci! Takže např. došlo i k situaci, kdy takový pracovník "nestihl" zpracovat materiál pro řádné jednání zástupců OO s vedením společnosti již před stávkou naplánované na 20. 6. 2011! O konkrétním nasazení externích pracovníků či armády mi není nic známo.

Jaký je vztah stávkujících k těm, kteří nebyli solidární nyní, po stávce?

Korektní, leč chladný - alespoň, co se mě týká.

Jsou nějaká konkrétní poučení pro příště, popřípadě pro jiné pracující, kteří by chtěli následovat příkladu pražských dopraváků? Připojili by se odboráři k novým bojům, které mohou v případě neústupnosti vlády následovat?

Poučení bych nerad veřejně rozebíral -  ta jsme si mimo jiné vyříkali mezi sebou při dnešní poradě signatářů Prohlášení o vyhlášení stávky. Ohledně druhé části otázky zopakuji část Prohlášení Koalice dopravních odborových svazů, které jsme po dnešní poradě zveřejnili:  

"Koalice dopravních odborových svazů prohlašuje, že je připravena vyhlásit a uskutečnit generální stávku společně s ostatními odborovými organizacemi v České republice."

Jak hodnotíte zapojení OS ČMS do stávkového hnutí? Jste spokojen s mírou účasti a aktivností OS ČMS a co by bylo třeba zlepšit?

Jednoznačně kladně. Jelikož stávka byla vyhlášena  v dopravě a zatím jedinou ZO OS ČMS působící v tomto odvětví je právě ta naše, žádná jiná ZO v rámci sdružení nestávkovala. Ale co nebylo, může nastat  -  při stávce generální. K zapojení celého OS tudíž nebyl v dané chvíli důvod a není ani co zlepšovat.

Praha, 23. 6. 2011, Marek Tošil

Děkujeme za rozhovor a za redakční radu Mladé pravdy přejeme hodně úspěchů v těžkém boji za lepší postavení zaměstnanců DP Praha.

Z červencové Mladé pravdy

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .