header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Když peníze vítězí nad zdravím a ekologií

V malém českém městě Třeboň funguje hromadná doprava bezplatně. Ačkoliv v našich zeměpisných šířkách je to výjimka, v zahraničí se s podobným přístupem setkáváme relativně často. A nedá se říci, že by zkušenosti byly špatné. Alespoň v Třeboni si bezplatnou dopravu vychvalují jak představitelé města, tak jeho obyvatelé, kteří ji používají...

Podle nich stoupl počet přepravených osob, snížilo se množství automobilů v ulicích a přitom nedošlo k žádné ekonomické škodě vlivem zrušení poplatků. Takže by se zdálo, že je to příklad hodný následování. Nedávno se například problém jízdného řešil v Praze. Ovšem výsledek byl přesně opačný. Místo snahy mít dopravu bezplatnou, oprostit střed města od individuální dopravy, převládl názor, že je nutno jízdné dál zdražit, takže Praha má nyní bezkonkurenčně nejdražší městskou hromadnou dopravu v Čechách se všemi zápory, jež z toho plynou. Zní to neuvěřitelně, ale pokud začneme počítat, stane se v některých případech levnější doprava osobním automobilem, která má nespornou výhodu ve „volnosti“ pohybu, leč omezuje své okolí a devastuje město, neboť jistě není ideální, aby v historických uličkách centra Prahy stály dlouhé kolony dýmajících automobilů se svými řidiči, vezoucími na sedadle spolujezdce diplomatku. Je logické, že před staletími postavený střed Prahy nemá dostatečnou kapacitu pro tolik projíždějících vozů, stejně tak je logické, že budou-li tudy projíždět, budou pouze zpomalovat předraženou hromadnou dopravu a ve finále nebude spokojen nikdo. A nejde teď jen přímo o řidiče automobilů, nebo o cestující MHD, ale jde i o správce komunikací, majitele domů a i ty, kteří jsou denně nuceni dýchat výfukové zplodiny bez výhledu na zlepšení. Ti všichni mají teď, po zdražení MHD další důvody k zlosti.

Přitom jednou z cest, jak se alespoň pokusit současný nežádoucí stav usměrnit, je řešit městskou hromadnou dopravu jako bezplatnou. Pan primátor Bém se sice k této variantě vyjadřuje značně skepticky, ale skutečností je, že dnes existují kvalifikované rozbory, jež říkají, že 23 % provozních nákladů MHD, jež bylo před zdražením hrazeno z vybraného jízdného, je možno šetřit např. úsporami při tisku a distribuci jízdenek, přičemž je třeba mít na paměti, že při stále stoupající ceně jízdného bude nutné i jízdenky zabezpečovat ochrannými znaky proti falzifikaci, které výhledově budou propracovanější a tedy dražší než nyní, dále by z prostředků MHD zmizeli revizoři, jejichž vydržování něco stojí a finálně by nemusela být zjednávána renomovaná pražská advokátní kancelář JUDr. Brože na vymáhání dlužných částek od „černých“ pasažérů. Další skutečností je, že výtěžek z jízdného po součastném zdražení představuje nárůst o pouhých 5 % z provozních nákladů MHD oproti době před zdražením a alespoň navenek to působí tak, že se o příliš velký přínos do „pokladničky“ nejedná, hlavně pokud si uvědomíme, že již dříve bylo pro mnohé obyvatele Prahy jízdné neúnosně drahé a pokud bylo nyní opět zdraženo, je celkem logické, že stoupne počet neplatících pasažérů, na které, rozhodne-li se je Dopravní podnik účelně pronásledovat, bude nutno vyslat další a další revizory a neboť jejich současný stav asi nebude dostatečný, bude třeba zaměstnat nové. A od lapených „černých“ pasažérů bude třeba vymáhat pokuty, takže na své si přijde i advokátní kancelář vymáhající pokuty.

Nechejme ale být stranou ekonomické aspekty celé věci. Jak již bylo výše řečeno, nejhůře se stav, kdy je v podstatě nepřímo pomocí zdražování MHD podporována individuální doprava motorovými vozidly, podepíše na zdraví obyvatel Prahy. Celoevropsky se uvádí, že vlivem znečištěného vzduchu zemřel ročně 400tis. lidí a je celkem dobře známo, že na tomto druhu znečišťování má automobilová doprava značný podíl. K znečištěnému vzduchu přičtěme hluk, otřesy a další problémy, které provází automobilovou dopravu v pražských ulicích.

Když tedy sečteme jedno k druhému, zdá je bezplatná MHD pouze logickou reakcí na vzrůstající problémy dopravy v Praze. Nejen, že je ekonomicky doložena její finanční únosnost, ale šlo by zároveň o pokus řešit několik problémů současně. Zdražování jízdného má opačný účinek a je do značné míry výsměchem. MHD musí být dostupná každému obyvateli Prahy, její cena by neměla nutit některé Pražany do rolí „černých“ pasažérů nebo k používání automobilů. To si uvědomuje většina rozumně uvažujících obyvatel Prahy, z nichž řada podepsala petici Pražské rady KSČM, která protestovala proti zdražení jízdného. Ještě dále jde Komunistický svaz mládeže, prosazující plně bezplatnou MHD. Bohužel veškeré tyto aktivity nevedly k úspěchu, ale snad alespoň přispěly k propagaci postojů KSČM.

Doufejme tedy, že v budoucnosti, snad ne příliš vzdálené, dojde k pochopení všech rozumných argumentů pro bezplatnou dopravu v Praze a jejímu zavedení. K tomu cíly by měly směřovat i návrhy všech komunistických zastupitelů na poli Zastupitelstva hl. m. Prahy.

Kateřina Bayerová

 

 

Pozn.

Jsem pilným čtenářem Britských listů, které považuji za jeden z ostrůvků nezávislé a investigativní žurnalistiky v ČR. K malému zamyšlení mě však přivádí určité nedostatky tohoto ostrůvku, můžu-li to tak říci. A to je praktická cenzura pozitivních zmínek o činnosti komunistů, ať již mládežnického KSM či KSČM. Kdyby takováto cenzura (třeba z obav z nařčení "z extremismu" či stranění někomu) byla uplatňována plošně, řekl bych dobře. Jenomže tato cenzura se netýká radikálních socialistů, trockistů či anarchistů, aspoň pokud vím. Týká se jen komunistů. Jakoby účelem nebylo objektivně informovat o tom, o čem se nemluví, ale posilovat levicovou část sociální demokracie se všemi odnožemi... No, čtenář ať posoudí sám. Přetiskujeme článek Kateřiny Bayerové, který byl určen výhradně pro Britské listy (nahoře) a dole to, co bylo zveřejněno. A podobný příklad najdete i v článku o výročí začátku 1. světové války a do dalších případů z minulosti bych mohl zabrousit také... Náhoda? Záměr? Pane Kotrbo, ruku na srdce!

Zdeněk Štefek

 

Co vyšlo v Britských listech?

 

MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA

Když peníze vítězí nad zdravím a ekologií

Kateřina Bayerová


V malém českém městě Třeboň funguje hromadná doprava bezplatně. Ačkoliv v našich zeměpisných šířkách je to výjimka, v zahraničí se s podobným přístupem setkáváme relativně často. A nedá se říci, že by zkušenosti byly špatné. Alespoň v Třeboni si bezplatnou dopravu vychvalují jak představitelé města, tak jeho obyvatelé, kteří ji používají. Podle nich stoupl počet přepravených osob, snížilo se množství automobilů v ulicích a přitom nedošlo k žádné ekonomické škodě vlivem zrušení poplatků. Takže by se zdálo, že je to příklad hodný následování. Nedávno se například problém jízdného řešil v Praze. Ovšem výsledek byl přesně opačný.

Místo snahy mít dopravu bezplatnou, oprostit střed města od individuální dopravy, převládl názor, že je nutno jízdné dál zdražit, takže Praha má nyní bezkonkurenčně nejdražší městskou hromadnou dopravu v Čechách se všemi zápory, jež z toho plynou. Zní to neuvěřitelně, ale pokud začneme počítat, stane se v některých případech levnější doprava osobním automobilem, která má nespornou výhodu ve „volnosti“ pohybu, leč omezuje své okolí a devastuje město. Jistě není ideální, aby v historických uličkách centra Prahy stály dlouhé kolony dýmajících automobilů se svými řidiči, vezoucími na sedadle spolujezdce diplomatku. Je logické, že před staletími postavený střed Prahy nemá dostatečnou kapacitu pro tolik projíždějících a parkujících vozů. Stejně tak je logické, že budou-li tudy projíždět, budou pouze zpomalovat předraženou hromadnou dopravu a ve finále nebude spokojen nikdo. A nejde teď jen přímo o řidiče automobilů, nebo o cestující MHD, ale jde i o správce komunikací. Jde o majitele domů, jejich nájemníky a i ty chodce, kteří jsou denně nuceni dýchat výfukové zplodiny bez výhledu na zlepšení. Ti všichni mají teď po zdražení MHD další důvody k zlosti.

Přitom jednou z cest, jak se alespoň pokusit současný nežádoucí stav usměrnit, je řešit městskou hromadnou dopravu jako bezplatnou. Primátor Bém se sice k této variantě vyjadřuje značně skepticky, ale skutečností je, že dnes existují kvalifikované rozbory, jež říkají, že 23 % provozních nákladů MHD, jež bylo před zdražením hrazeno z vybraného jízdného, je možno šetřit např. úsporami při tisku a distribuci jízdenek. Přitom je třeba mít na paměti i to, že při stále stoupající ceně jízdného bude nutné i jízdenky zabezpečovat ochrannými prvky proti falzifikaci, které výhledově budou propracovanější a tedy dražší než nyní.Jízdenka je dnes dvacetikorunová bankovka... Z prostředků MHD by mohli zmizet revizoři, jejichž vydržování něco stojí, i když jsou placeni z vybraných pokut. A finálně by nemusela být zjednávána renomovaná pražská advokátní kancelář JUDr. Brože na vymáhání dlužných částek od „černých“ pasažérů.

Další skutečností je, že výtěžek z jízdného po součastném zdražení představuje nárůst o pouhých 5 % z provozních nákladů MHD oproti době před zdražením a alespoň navenek to působí tak, že se o příliš velký přínos do „pokladničky“ nejedná, hlavně pokud si uvědomíme, že již dříve bylo pro mnohé obyvatele Prahy jízdné neúnosně drahé a pokud bylo nyní opět zdraženo, je celkem logické, že stoupne počet neplatících pasažerů, na které, rozhodne-li se je Dopravní podnik účelně pronásledovat, bude nutno vyslat další a další revizory a neboť jejich současný stav asi nebude dostatečný, bude třeba zaměstnat nové. A od lapených „černých“ pasažérů bude třeba vymáhat pokuty, takže na své si přijde i ona advokátní kancelář pokuty vymáhající, v mnoha případech i exekutoři. Nezaplacená a zapomenutá pokuta ve výši 200 Kč z roku 1991 se vám může do roku 2005 prodražit až na neuvěřitelných 14 500 Kč.

Nechejme ale být stranou ekonomické aspekty celé věci. Jak již bylo výše řečeno, nejhůře se stav, kdy je v podstatě nepřímo pomocí zdražování MHD podporována individuální doprava motorovými vozidly, podepíše na zdraví obyvatel Prahy. Celoevropsky se uvádí, že vlivem znečištěného vzduchu zemřel ročně 400tis. lidí a je celkem dobře známo, že na tomto druhu znečišťování má automobilová doprava značný podíl. K znečištěnému vzduchu přičtěme hluk, otřesy a další problémy, které provází automobilovou dopravu v pražských ulicích.

Když tedy sečteme jedno k druhému, zdá se bezplatná MHD pouze logickou reakcí na vzrůstající problémy dopravy v Praze. Nejen, že je ekonomicky doložena její finanční únosnost, ale šlo by zároveň o pokus řešit několik problémů současně. Zdražování jízdného má opačný účinek a je do značné míry výsměchem. MHD musí být dostupná každému obyvateli Prahy, její cena by neměla nutit některé Pražany do rolí „černých“ pasažérů nebo k používání automobilů. To si uvědomuje většina rozumně uvažujících obyvatel Prahy, z nichž řada podepsala petici, která protestovala proti zdražení jízdného. Ještě dále jdou další organizace, prosazující plně bezplatnou MHD. Bohužel veškeré tyto aktivity nevedly k úspěchu.

Doufejme tedy, že v budoucnosti, snad ne příliš vzdálené, dojde k pochopení všech rozumných argumentů pro bezplatnou dopravu všemi, kteří o tom na radnicích rozhodují. K tomu cíly by měly směřovat i návrhy všech rozumných členů Zastupitelstva hl. m. Prahy. Jsou přece voleni i placeni námi, občany.

{moscomment}

 

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .