header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Postoje OSN k Sýrii

Pokus o svržení legální moci prostřednictvím teroru a dezinformací selhává. (Ostatně nebýt lehkomyslnosti Ruska a Číny, které souhlasily s vytvořením bezletové zóny - Rezoluce RB OSN 1973/2011, byl by selhal i v Libyi.)

Nyní je řada na RB OSN a světovém imperialismu. Rozhodující otázkou se stane, zda USA a jejich nohsledi budou ignorovat RB OSN a rozhodnou se pro otevřený zásah, jako v Libyi. O což se ostatně trvale pokoušejí. 

Raketa s chemickou hlavicí, odpálena v syrském Aleppu znovu otevřela otázku: Proč USA trvale blokují v RB OSN projednávání teroristických aktů v Sýrii? Jejich postup se trvale opakuje. Naposledy k němu došlo v dubnu, kdy americká delegace odmítla ruský projekt rezoluce po krvavém atentátu v Damašku, jehož obětí se stalo 54 mrtvých a přes 200 raněných Syřanů. Stálý představitel Ruska v OSN Vitalij Čurkin k tomu uvedl... "Bohužel, delegace USA již poněkolikáté zablokovala nevyhnutelnou reakci RB OSN na teroristický útok a spojila ji s jinými otázkami. Považujeme podobný pokus o ospravedlňování teroristických činů za nepřípustný. Je evidentní, že delegace USA povzbuzuje i ty, jejichž cílem byly nejednou napadeny i zájmy USA, včetně jejich diplomatických úřadů."

Charta OSN zahrnuje povinnost bojovat proti terorismu. Znamená to, že Rusko nebo jiný člen RB OSN může vznést k delegaci USA otázku o působení na konkrétní státy a organizace podporující terorismus. Podpořili jste prohlášení? Buďte tedy tak hodní a požádejte výbor vašeho Kongresu o informace o působení CIA v Sýrii, prozkoumejte financování teroristů, a to nejen ze strany CIA, ale i ze strany Saudské Arábie a Kataru. Vyviňte tlak na Turecko, přes jehož území se ozbrojená teroristická uskupení přesunují do Sýrie. Přijměte opatření k Iráku, který umožňuje, stejně jako Turecko, přesun teroristů do Sýrie. Jak to však Washington může splnit, pokud jeho spojenci plní pouze ty úkoly, které jim sám zadal?

15. 5. 2013 přijalo VS OSN rezoluci A/RES/67/262 nazvanou "Situace v SAR", ve které uznává bojová uskupení teroristů za legitimní představitele syrského lidu a zdůrazňuje oprávnění jejich vyzbrojování. Znamená to, že OSN pod tlakem USA, NATO a jejího generálního tajemníka Pan Ki-muna přešla k podpoře světového terorismu?

Rezoluce VS OSN neopravňují k vyslání Mírotvorných sil OSN do Sýrie, k nařízení jejich vyslání má kompetenci pouze RB OSN. Slouží však svým způsobem k jakési legitimizaci oprávněnosti další etapy imperialistické globalizace světa, porobení posledních suverénních vlád a loupení jejich přírodních zdrojů.

Návrh rezoluce zpracovalo údajně 37 vlád světa a byla VS OSN předložena KATAREM. Rezoluci podpořilo 107 států, 12 - Rusko, Bělorusko, ČLR, Írán, Kuba, KLDR, Sýrie, Ekvádor, Venezuela, Nikaragua, Bolivie a Zimbabwe) bylo proti a 59 delegací se zdrželo.

Nová rezoluce obsahuje celou řadu významných zvláštností, která otevřeně prezentují záměr krýt teroristické akce bojem za lidská práva, svobodu a demokracii.

1. Hlavní důraz je položen na "mezinárodní humanitární právo, a lidská práva". Odsuzuje "prodlužující se eskalaci používání těžkých zbraní syrskou vládou, včetně tanků, bojových letounů, řízených střel země-země a kasetových pum, proti osídleným oblastem, proti vlastnímu lidu."

V protisyrských rezolucích jde o nový prvek. Dříve pojednávaly pouze o nadměrném použití síly proti syrským občanům a o potenciálních možnostech použití zakázaných zbraní. Nyní již hovoří o používání konkrétních druhů takových zbraní.

2. Syrská vláda je obviňována z používání těžkých zbraní, z leteckého bombardování civilního obyvatelstva, z útoků proti školám, nemocnicím, mešitám, chrámům, z masových vražd, svévolných poprav bez soudu, ze zabíjení a pronásledování demonstrantů, ochránců práv a novinářů, ze svévolného pronásledování jiného druhu, z násilných únosů, narušování mezinárodních práv dítěte, včetně náboru a využívání dětí v bojových aktivitách, z odmítání poskytování lékařské péče raněným protestujícím, z pohrdání nedotknutelnosti zdravotnického personálu a z odmítání jeho ochrany. Vláda je obviňována z mučení, znásilňování žen při zadržení a věznění, z krutého jednání se Syřany, včetně dětí. Obviňuje nejen vládu, ale i milice, které bojují na vládní straně. Rezoluce se snaží vytvořit dojem, že všichni, kdo podporují vládu, jsou zločinci a každý jejich krok je zločinem.

V naprostém kontrastu s těmito obviněními je "kritika" teroristických uskupení, vyslaných imperialistickými mocnostmi k provedení převratu. Rezoluce odsuzuje tyto vrahy pouze za to, že se někdy dopouštějí přestupků proti dodržování lidských práv a humanitárního práva.

Uvedená rezoluce přímo odporuje závěrům Komise OSN bývalé prokurátorky "Soudu pro válečné zločiny v Jugoslávii ICTY" Carly del Ponte, která uvedla, že chemické zbraně byly použity teroristickými skupinami a nikoli vládními silami Sýrie.

Rezoluce na jedné straně vyzývá syrskou vládu, aby umožnila této komisi přístup na území k vyšetření zločinu použití zbraní hromadného ničení, ale současně s tím již OSN pod osobním dohledem generálního tajemníka chce vyslat jinou komisi, která splní to, co nesplnila del Ponte - obvinit Asada a poskytnout záminku Obamovi a hlavně Izraeli a Turecku k invazi.

Rezoluce rovněž obvinila syrskou armádu z ostřelování sousedních států, která způsobila smrt mnoha civilním obětem těchto států i syrským utečencům v táborech. Zdůrazňuje, že jde o narušení norem mezinárodního práva. O izraelském bombardování Damašku se mlčí.

Rezoluce VS OSN tak vnáší nové elementy obviňování proti Sýrii s jediným transparentním cílem. Vytvořit právní, zákonné zdůvodnění pro kvalifikaci situace jako hrozby nejen pro mír na Blízkém středním východě, ale i ve světovém rozsahu a připravit obvinění, které se pak pokusí protáhnout RB OSN a předložit Mezinárodnímu trestnímu soudu v Haagu.

V § 9 "Rezoluce A/RES/67/262" v rozporu s Chartou OSN přímo předepisuje RB OSN, aby přijala v souvislosti s touto "Rezolucí" odpovídající opatření. Podle "Rezoluce" ty členské státy RB OSN, které nepodpoří návrh budoucí rezoluce RB proti Sýrii při hlasování v RB OSN a budou hlasovat proti, budou považovány za podílníky mezinárodních zločinů (ČLR, RF).

Nelze se nevěnovat ještě jedné "novele", kterou zřejmě vnutil Valnému shromáždění generální tajemník OSN. Sýrii je nyní připomínáno, že existuje mezinárodní zákaz použití biologických zbraní.

Vzhledem k přesně připravenému scénáři o chemických zbraních používaných vládou Asada (o hrozbě této možnosti hovořily předcházející rezoluce nebo návrhy rezolucí) připomínání nového druhu zbraní hromadného ničení vypadá velmi zlověstně. Jsou všechny důvody k tomu, aby se předpokládalo, že toto upozornění je zaměřeno v první řadě proti státům, podporujícím Sýrii.

V plánu řešení syrského konfliktu navrhuje "Rezoluce A/RES/67/262" tzv. politický přechod. Rezoluce vyzývá ke komplexnímu politickému přechodu pod vedením Syřanů k demokratické, pluralitní společnosti, bez ohledu na politickou orientaci, etnickou příslušnost a přesvědčení, prostřednictvím započetí seriózního dialogu mezi autoritativními, pravomocnými a oboustranně přijatelnými představiteli syrské vlády a syrské opozice.

V tomto smyslu "Rezoluce" fakticky uznává "Národní koalici syrských revolučních a opozičních sil", kterou si vytvořil světový imperialismus v katarském Dauha v listopadu 2012.

Rezoluce rovněž posvěcuje antisyrskou rezoluci Ligy arabských států.

Charakteristickým rysem nové rezoluce je to, co postrádá, zejména v souvislosti se schválením iniciativ LAS a "Skupiny přátel Sýrie" a tím je vyjádření podpory dohodě mezi RF a USA, ke které došlo při jednání Kerryho s Lavrovem v Moskvě 7. 5. 2013, podle které budou společně usilovat o to, aby syrská vláda i opozice hledaly politická řešení. K tomu má sloužit i mírová konference o Sýrii, na které chtějí jak RF, tak i USA prosadit, aby se obě strany konfliktu společně dohodly na způsobech plnění "Ženevského komuniké" z 30. 6. 2012. RF i USA potvrdily suverenitu a teritoriální celistvost Sýrie a svou náklonnost jednáním po ukončení konfliktu. To vše se v Rezoluci vůbec nepřipomíná.

Rezolucí se tak de facto její autoři snaží vytvářet jakýsi paralelně působící mechanismus, který by prosadil, nezávisle s RB OSN řešení situace v Sýrii, podle požadavků USA a NATO.

§ 31 Rezoluce dokonce předpisuje generálnímu tajemníkovi OSN, aby do 30 dní realizoval její splnění. To je ovšem v plném rozporu s Chartou OSN, která zakazuje VS OSN zabývat se otázkami, které již řeší RB OSN.

V předvečer hlasování ve VS OSN vystoupilo Ministerstvo zahraničních věcí Ruské federace s prohlášením, ve kterém zdůraznilo, že při posuzování návrhu rezoluce o Sýrii si její autoři zvolili vylučovací metodu posuzování návrhu rezoluce, jednání vedli v omezených skupinách a porušovali tak samotnou podstatu mechanismu projednávání mezivládních smluv za účasti všech členských států OSN. To vše se uskutečňovalo s cílem nepřipustit modifikace formulací, vypracovaných autory rezoluce. V důsledku toho nedošlo ke změnám formulací, což požadovaly mnohé delegace.

Návrh rezoluce si tak udržel svůj neobjektivní charakter, který naprosto ignoruje syrskou realitu a klade veškerou odpovědnost za situaci v zemi na syrskou vládu a prezidenta Asada.

Ruské ministerstvo zahraničních věcí vyzvalo autory rezoluce a další vlády, které by je mohly ovlivnit, aby text rezoluce upravily ve smyslu domluvy mezi Kerrym a Lavrovem z 8. 5. v Moskvě. Výzva byla poněkud neobvyklá, jestliže USA patří mezi autory rezoluce.

Na závěr je potřeba připomenout, že podle Charty OSN nemají rezoluce VS OSN zákonodárnou moc. Početná narušení práva při její přípravě neposkytují motiv, aby byla rezoluce považována za politicky zavazující.

Okolnosti spojené s celým procesem prosazování a přijímání rezoluce napovídají, že ujednání, ke kterým došlo mezi Kerrym a Lavrovem 8. 5. v Moskvě jsou ohrožena. Je evidentní, že Rezoluce je zaměřena proti RF a ČLR.

Zdá se, že své postoje k jednání s Lavrovem ministr zahraničí USA Kerry opravdu nebere vážně. V průběhu schůzek s izraelskou ministryní spravedlnosti Tzipi Livni a jordánským ministrem zahraničí Nasserem Judehem 15. 5. v Římě uvedl, že Asad nemůže být členem příští přechodné vlády. Rovněž na příkaz Kerryho odjel ihned po jednání s Lavrovem, velvyslanec USA v Sýrii Robert Frost, který nyní sídlí přechodně v Turecku, tajně do syrského Aleppa, kde provedl schůzku s vůdci opozice a ubezpečil je o další americké podpoře.

K.K.

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .