Více než dva miliony pracujících se v pátek 7. října 2005 zapojilo do generální stávky, kterou na tento den vyhlásily belgické odborové centrály na protest proti vládní reformě systému sociálního zabezpečení. Pracujícím vadí i vládní plán na zrušení předčasných odchodů do důchodu.
Proti návrhu vládní reformy, která má mimo jiné, změnit „solidární“ penzijní systém stávkují kromě odborářů ze Socialistické odborové ústředny FGTB i pracující organizovaní v i jiných odborových svazech. K stávce dokonce připojili i pracující, kteří nejsou dosud odborově organizování. Protestovali zaměstnanci veřejné dopravy, podniků, obchodů, úřadů, bank, škol i věznic. Práci nepřerušili zdravotníci. Naposled se v podobně obrovském rozsahu v království stávkovalo před 12 lety. Všechny rozhořčila slova Premiéra Guy Verhofstadta, který řekl, že: reformy spustí "…ať s odboráři, nebo bez nich".
Protest plánovaný na 24 hodin vyhlásila FGTB, která sdružuje více než 1,3 milionu zaměstnanců, ve snaze prosadit ve vládě ústupky v připravované penzijní - mají se změnit pravidla pro odchod do předčasné penze - a sociální reformě. Naopak křesťanské odbory CSC se nechaly uchlácholit a shledaly dosavadní reakce a přístup vlády natolik slibnými a dostačujícími, že na pondělí chystanou stávku odvolaly.
Stávkujícím pracujícím se včera podařilo pomocí úspěšných blokád dopravních dep zcela ochromit belgické dopravní systémy. Ustal provoz na železnici (od čtvrtka), včetně expresů Thalys a Eurostar, zkolabovala veřejná dopravu ve velkých městech. Blokáda byla tak dokonalá, že dokonce v Bruselu vyjela jediná tramvaj(byla obsazena depa). V bruselském metru se provoz zcela zastavil. Až během dopoledne začala jezdit asi pětina autobusů a tramvají. Na metro cestující čekali v průměru 45 minut. Ve schránkách chyběla pošta i noviny, které nebyly ani na stáncích, jen ty z předchozích dnů. Veřejnoprávní rozhlas vysílal jen hudbu a zprávy o stávce.
Práci zastavili i přístavní dělníci v Antverpách a v jiných belgických přístavech. Zůstaly zavřené i obchody a ve školách se vlastně nevyučovalo.Belgická pošta dokázala otevřít asi je polovinu provozoven, ale téměř všechny třídírny zásilek se zapojili do stávky. Letiště v Belgii silně omezily svůj provoz(veškerý provoz ustal na regionálním letišti v Charleroi, využívaném nízkonákladovými aerolinkami)
Další kolo jednání mezi vládou, zaměstnavateli a odbory má následovat v sobotu. Pokud by jednání ztroskotalo, stávka by se bude opakovat.
Verhofstadtův kabinet zdůrazňuje potřebu reforem sociálního a penzijního systému ohrožovaného nízkou mírou zaměstnanosti i stárnutím populace. Pro začátek chce vláda zvýšit práh pro odchod do předčasného důchodu ze současných 58 na 60 let. V případě propouštění u restrukturalizujících se firem však má zůstat možný odchod do penze už od 48 let, ale nezaměstnaní by nejprve měli zkusit své možnosti na pracovním trhu. Reformu má provázet snížení daňové zátěže na podporu podnikání, úlevy mají údajně už napřesrok dosáhnout asi 560 milionů eur. Odborům zatím vláda slíbila víc peněz na sociální zabezpečení, včetně výnosu ze zdanění belgických úspor v zahraničních bankách, části daní z tabákových výrobků a nemovitostí.
Belgie na penze loni vydala 9,3 % svého domácího produktu, ale podle odhadů si demografické stárnutí vynutí zvýšit tento podíl na 12,3 % HDP v roce 2030; náklady na zdravotnictví současně stoupnou ze 7,3 na 9,5 % HDP. Míra zaměstnanosti činí tři pětiny aktivní populace, tedy mírně pod průměrem EU. Ale ve věku od 55 do 64 let míra zaměstnanosti činí pouze 30 % (v EU 41 %).
{moscomment}
© Komunistický svaz mládeže
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .
Copyright © 2024 Your Company. Joomla templates powered by Sparky.