Praktickým vyráběním předmětného světa, zpracováním neorganické přírody, se člověk osvědčuje jako vědomá rodová bytost, tj. bytost, která se vztahuje k rodu jako ke své vlastní podstatě nebo k sobě jako k rodové bytosti. Zvíře sice také produkuje. Staví si hnízdo, obydlí, jako včela, bobr, mravenec atd. Avšak produkuje jen to, co bezprostředně potřebuje pro sebe nebo pro své mládě; produkuje jednostranně, kdežto člověk produkuje univerzálně; produkuje ovládáno bezprostřední fyzickou potřebou, kdežto člověk produkuje sám, bez fyzické potřeby, a doopravdy produkuje teprve v nezávislosti na ní; zvíře produkuje jenom sebe sama, kdežto člověk reprodukuje celou přírodu; produkt zvířete náleží bezprostředně k jeho fyzickému tělu, kdežto člověk vystupuje svobodně vůči svému produktu. Zvíře tvoří jen podle míry a potřeby druhu, k němuž náleží, kdežto člověk dovede tvořit podle míry každého druhu a všude dovede přikládat na předmět inherentní míru; proto člověk tvoří také podle zákonů krásy. EFR 55,56
Bezprostředním důsledkem toho, že je člověk odcizen produktu své práce, své životní činnosti, své rodové bytosti, je odcizení člověka člověku...Nepatří-li dělníkovi produkt jeho práce, je-li vůči němu cizí mocí, pak je to možné jen tak, že náleží jinému člověku mimo dělníka. Je-li mu jeho činnost strázní, musí být druhému požitkem a životní radostí. Ne bohové, ne příroda, jen člověk sám může být touto cizí mocí nad člověkem...Vztah dělníka k práci vytváří kapitalistův vztah k ní, anebo ať už zaměstnavatele nazveme jakkoliv. Soukromé vlastnictví je tedy produktem, výsledkem, nutným důsledkem zvnějšněné práce, vnějšího vztahu dělníka k přírodě a k sobě samému.
Soukromé vlastnictví vyplývá tedy analýzou z pojmu zvnějšněné práce, tj. zvnějšněného člověka, odcizené práce, odcizeného života, odcizeného člověka. EFR 58,59
Toto pojetí dějin spočívá tedy v tom, že vykládá skutečný výrobní proces, a to na základě materiální výroby bezprostředního života, a že formu styků, spjatou s tímto způsobem výroby a jím vytvořenou, tedy občanskou společnost na jejích různých stupních chápe jako základnu veškerých dějin a líčí ji jednak v její činnosti jako stát, jednak z ní vysvětluje všechny různé teoretické výtvory a formy vědomí, náboženství, filozofii, morálku atd. atd., a sleduje proces jejich vzniku na této základně, což potom samozřejmě také umožňuje znázornit věc v její celistvosti /a proto i vzájemné působení těchto různých stránek na sebe/. ME 3/51
Pozitivní zrušení soukromého vlastnictví jako přivlastnění lidského života je proto pozitivním zrušením veškerého odcizení, tedy návratem člověka z náboženství, rodiny, státu atd., do jeho lidského, tj. společenského jsoucna. Náboženské odcizení jako takové probíhá jen v oblasti vědomí, lidského nitra, ale ekonomické odcizení je odcizení skutečného života - jeho zrušení zahrnuje tedy obě stránky. EFR 78
Společenský život je v podstatě praktický. M 4/19 .
..ne kritika, nýbrž revoluce je hybnou silou dějin i náboženství, filozofie a veškeré ostatní teorie... ME 3/51
To veliké na Hegelově Fenomenologii a na jejím konečném výsledku - na dialektice negativity jako hybném a tvořivém principu - je tedy jednak to, že Hegel pojímá sebevytváření člověka jako proces, zpředmětňování jako odpředmětňování, jako vnějšnění a jako zrušení tohoto zvnějšnění; že tedy postihuje podstatu práce a že předmětného člověka, pravého, protože skutečného člověka chápe jako výsledek jeho vlastní práce. Skutečné, činné chování člověka k sobě jako k rodové bytosti anebo jeho činné uplatnění jako skutečné rodové bytosti, tj. jako lidské bytosti, je možné jen tak, že ze sebe vydá skutečně všechny své rodové síly - a to je opět možné jen společným působením lidí, jen jako výsledek dějin - a že se k nim zachová jako k předmětům, což je zprvu možné zase jen ve formě odcizení.
...Hegel stojí na stanovisku moderních národních ekonomů. Postihuje práci jako podstatu, jako prokazující se podstatu člověka; vidí jen pozitivní stránku práce, ne její stránku negativní. Práce je stáváním se člověka člověkem pro sebe uvnitř zvnějšnění, neboli jakožto zvnějšněný člověk. Práce, kterou Hegel jedině zná a uznává, je práce abstraktně duchovní. EFR 118
...Národní ekonomie vychází z práce jako z vlastní duše výroby, a přesto nedává práci nic a soukromému vlastnictví vše. Proudhon učinil z tohoto rozporu závěr ve prospěch práce proti soukromému vlastnictví. My ale chápeme, že tento zdánlivý rozpor je rozpor odcizené práce se sebou samou a že národní ekonomie vyslovila jen zákony odcizené práce. EFR 59
...Protiklad nevlastnění a vlastnictví je ještě protiklad indiferentní, nepostižený ve svém činném vztahu, ve svém niterném poměru, protiklad ne postižený ještě jako rozpor, pokud není pochopen jako protiklad práce a kapitálu...práce, subjektivní podstata soukromého vlastnictví jakožto vyloučení vlastnictví, kapitál, objektivní práce jakožto vyloučení práce, je soukromé vlastnictví jakožto rozvinutý poměr jeho rozporu, proto energický, k řešení ženoucí poměr. EFR 60 ¨
Snadno lze pochopit nutnost, že v pohybu soukromého vlastnictví, že právě v pohybu ekonomie, nalézá celé revoluční hnutí jak svou empirickou, tak teoretickou základnu. EFR 78
...Ze vztahu odcizené práce k soukromému vlastnictví dále plyne, že se emancipace společnosti od soukromého vlastnictví atd., od poroby vyjadřuje politickou formou emancipace dělníků, ne že by se jednalo jen o jejich emancipaci, ale proto, že v jejich emancipaci je obsažena emancipace obecně lidská, avšak ta je v ní obsažena proto, že celá lidská poroba je zahrnuta ve vztahu dělníka k výrobě a veškeré vztahy poroby jsou jen modifikace a důsledky tohoto vztahu. EFR 60
...Rušení jako předmětný pohyb pojímající zpět do sebe zvnějšnění. - Je to uvnitř odcizení vyjádřený pohled na přivlastnění předmětné bytosti zrušením jejího odcizení, odcizený pohled do skutečného zpředmětnění člověka, do skutečného přivlastnění jeho předmětné bytosti zničením odcizeného určení předmětného světa, jeho zrušením v jeho odcizeném jsoucnu...komunismus jakožto zrušení soukromého vlastnictví je vindikace skutečného lidského života jako vlastnictví člověka, je vznikem praktického humanismu... komunismus je humanismus, zprostředkovaný se sebou zrušením soukromého vlastnictví. Teprve zrušením tohoto zprostředkování - které je však nutným předpokladem - vzniká od sebe samého pozitivně začínající, pozitivní humanismus...žádný útěk, žádná abstrakce, žádné ztracení předmětného světa vytvořeného člověkem, jeho bytostných sil zrozených k předmětnosti, žádná chudoba vracející se k nepřirozené, nevyvinuté prostotě...naopak /je/ teprve skutečným vznikáním, skutečně pro člověka vzniklým uskutečněním jeho podstaty a jeho bytosti jako skutečné. EFR 128
Soukromé vlastnictví nás udělalo tak hloupými a jednostrannými, že nějaký předmět je náš, teprve když ho máme, tedy když pro nás existuje jako kapitál nebo když ho bezprostředně držíme, jíme, pijeme, neseme na svém těle, obýváme atd., krátce používáme....Místo všech fyzických a duchovních smyslů nastoupilo tedy jednoduché odcizení všech těchto smyslů, smyl mít. Na tuto absolutní chudobu musela být redukována lidská bytost, aby mohla ze sebe vydat své vnitřní bohatství...Zrušení soukromého vlastnictví je tedy úplnou emancipací všech lidských smyslů a vlastností... EFR 81
Tak jako je soukromé vlastnictví jen smyslový výraz toho, že se člověkm zároveň stává předmětným pro sebe a zároveň se sám sobě naopak stává cizím a nelidským předmětem, že jeho životní projev je zvnějšněním jeho života, jeho uskutečnění je jeho odskutečněním, cizí skutečností, tak je třeba chápat pozitivní zrušení soukromého vlastnictví, tj. smyslové přivlastnění lidské podstaty a života, předmětného člověka, lidských děl pro člověka a člověkem, nejen ve smyslu držení, ve smyslu jmění. Člověk si přivlastňuje svou všestrannou podstatu všestranným způsobemn, tedy jako totální člověk. EFR 81
Tak jako pohybem soukromého vlastnictví a jeho bohatství stejně jako bídy - materiálního i duchovního bohatství a bídy - nachází vznikající společnost k tomuto utváření všechen materiál, tak produkuje vzniklá společnost člověka v celém tomto bohatství jako bytosti, bohatého, všestranně hluboce důmyslného člověka jako svou trvalou skutečnost. - EFR 84
Činnost a požitek jsou jak svým obsahem, tak i způsobem existence společenské, společenská činnost a společenský požitek. Lidská podstata přírody je tu teprve pro společenského člověka... Společnost je tedy dovršená bytostná jednota člověka s přírodou, pravé vzkříšení přírody, provedený naturalismus člověka a provedený humanismus přírody. EFR 78,79
Společenská činnost a společenský požitek rozhodně neexistují jedině ve formě bezprostředně pospolité činnosti a bezprostředně pospolitého požitku... Jenže i když jsem činný vědecky atd., což je činnost, kterou mohu zřídka provádět v bezprostřední pospolitosti s druhými, jsem činný společensky, protože jsem činný jakožto člověk. Nejen materiál mé činnosti - tak jako i řeč, v níž je myslitel činný - je mi dán jako společenský produkt, moje vlastní jsoucno jest společenská činnost; proto to, co ze sebe udělám, dělám ze sebe pro společnost a s vědomím sebe jako společenské bytosti. Mé obecné vědomí je jen teoretická podoba toho, čeho je skutečná pospolitá podstata, společenská bytost živou podobou... EFR 79,80
Především je třeba se vyvarovat toho, abychom fixovali "společnost" opět jako abstrakci proti individuu. Individuum je společenská bytost. Jeho životní projev - i když se třeba nejeví v bezprostřední formě pospolitého, zároveň s druhými vykonávaného životního projevu - je proto projevem a potvrzením společenského života. Individuální život a rodový život člověka nejsou rozdílné, i když nakrásně - a to je nutné - je způsob jsoucna individuálního života zvláštnějším nebo obecnějším způsobem rodového života, nebo čím více je rodový život zvláštnějším nebo obecnějším individuálním životem... Vidíme, jak dějiny průmyslu a vzniklé předmětné jsoucno průmyslu je otevřenou knihou lidských bytostných sil, smyslově se naskýtající lidskou psychologií, která dosud nebyla postižena ve své souvislosti s podstatou člověka, ale vždy jen v nějakém vnějším vztahu užitečnosti... EFR 84
Vidíme, jak místo národně ekonomického bohatství a bídy nastupuje bohatý člověk a bohatá lidská potřeba. Bohatý člověk je zároveň člověk potřebující totalitu lidského životního projevu. Člověk, v němž jeho vlastní uskutečnění existuje jako vnitřní nutnost, jako nouze. Nejen bohatství, ale chudoba člověka nabývá rovněž - za předpokladu socialismu - lidského, a tedy společenského významu; je pasívním poutem, které dává lidem pociťovat největší bohatství, druhého člověka jako potřebu. Vláda předmětné bytosti ve mně, smyslové propuknutí mé bytostné činnosti, je vášeň, která se tím zde stává činností mé bytosti. EFR 86
Kdo si může koupit statečnost, je statečný, i když je zbabělý. Protože se peníze nesměnují za nějakou určitou kvalitu, za určitou věc, za lidské bytostné síly, nýbrž za celý lidský a přirozený předmětný svět, směňují tedy - z hlediska svého majitele - každou vlastnost za každou, tedy také za jí odporující vlastnost a předmět; jsou sbratřením nemožností, nutí to, co si odporuje, k polibkům. EFR 110
Předpokládáš-li člověka jako člověka a jeho vztah ke světu jako vztah lidský, pak můžeš směnit lásku za lásku, důvěru za důvěru atd. Chceš-li mít požitek z umění, musíš být umělecky vzdalaným člověkem; chceš-li mnít vliv na druhé lidi, musíš být člověkem, který na druhé lidi skutečně podnětně a povzbudivě působí. Každý tvůj vztah k člověku - a k přírodě - musí být určitým, předmětu tvé vůkle odpovídajícím projevem tvého skutečného individuálního života. Miluješ-li, aniž vyvoláš opětovanou lásku, jestliže svým životním projevem jakožto milující člověk neuděláš ze sebe milovaného člověka, pak je tvá láska bezmocná, je neštěstím.
© Komunistický svaz mládeže
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .
Copyright © 2025 Your Company. Joomla templates powered by Sparky.