Hodí-li se však našim filozofům považovat člověka za bytost nadanou rozumem, pak přestává být žravým živočichem, za jakého jej vydávají a stává se andělem, který má to štěstí, že je poslušen síly zřejmosti. Pod zřejmostí vášně uctivě umlkají; dej bůh, aby tomu tak bylo! Na neštěstí však dějiny lidského rodu plně zavrhují tyto překrásné sny. Mably 31
V morálce a politice nejsou pravdy podobné pravdám geometrickým a náš autor není v právu, když je směšuje. Euklidovy poučky nevyvolávají žádné spory, kdežto ani v morálce, ani v politice není otázek, o kterých by i lidé s nejdokonalejším a nejosvícenějším rozumem neměli různé názory. V čem je příčina toho rozdílu? Nemýlím-li se, spočívá v tom, že geometři uvažují o jednoduchých věcech...Avšak politikové a moralisté, kteří uvažují o velmi složitých otázkách, nemají tuto výhodu...K těmto překážkám, které brání odhalení pravdy, přidejte ještě stovky předsudků, stovky soukromých zájmů, které nás klamou, aniž si toho všímáme. A konečně roznícené vášně bez váhání považují za zřejmost názor, který je jim příznivý. Mably 33
Vášně, jak řekl jeden filosof, soudí po svém; nepřou se malicherně o to, co se jim líbí; stačí je jen povzbudit, aby začaly jednat...Vášně vzdorují i zřejmosti, když je chce přemoci; v tom je jejich největší triumf. Mably 34Byl jsem nejdříve ohromen, když jsem objevil sebelásku, egoismus, panovačnou vášeň, od které se nikdo nemůže osvobodit, aniž zničí sám sebe, a která je pružinou všech našich myšlenek, všech našich skutků a činů...Začínám se však uklidňovat, jakmile uvažuji o moudrosti přírody a domýšlím se, že nás neobdařila citem vzájemné lásky jen proto, aby nás učinila neštastnými. Mably 42
Za nynějšího stavu musí zákonodárce rozumně obrátit všechny své síly proti zištnosti a ctižádosti. Mably 44
Povinností zákonodárce je jednat tak, aby rozkvetly ty společenské vlastnosti, které nás pobízejí sjednotit se ve společnosti. Mably 35
Poctivý občan má spravedlivé právo vést občanskou válku, jestliže existují tyrani, to jest hodnostáři, kteří si činí nárok na moc, jež může a musí příslušet jedině zákonům, a přitom na moc tak silnou, aby mohli utiskovat své poddané. Považovat občanskou válku vždy za nespravedlivou, vyzývat občany, aby neodpovídali silou na násilí - to je zásada, která nejvíce ze všech odporuje mravnosti a veřejnému blahu....Jestliže se lid necítí oprávněn bránit se cizincům, kteří na něj útočí, bude jimi nepochybně přemožen. Národ, který se nechce postavit na odpor svým vnitřním nepřátelům, musí být nevyhnutelně utiskován. Mably 28
Domníváte se, že je velmi příjemné rozmnožovat své požitky a hromaděním bohatství a rozkoší ze čtyř dílů světa vytvářet jakousi širší existenci. Souhlasím s tím a myslím, že máte pravdu, pokud si všímáme pouze potěšení, které doprovázejí bohatství a rozkoše. Když však uvažuji o zhoubných následcích, když vidím, jak jsou nerozlučně spojeny s ničivými neřestmi, které ponižují člověka a odporují záměrům přírody, tu si myslím, že je dobře naučit se být spokojen s těmi potěšeními, které máme po ruce; a k dosažení skutečného štěstí musí státy právě tak jako jednotlivci umět užívat štěstí s mírou...Štěstí spočívá spíše v nás samých než ve věcech, které nás obklopují. Mably 38
Každý chtěl dosíci štěstí podle vlastní fantazie a vyhledával je buď v nádheře, přepychu a požitcích, nebo v hrabivosti a zhýčkanosti, nebo v tyranii, zotročování a podobných pošetilostech, kdežto příroda, která ustanovila jiný řád věcí, se smála našim směšným nárokům. Mably 40
Země nám dává jen omezené množství bohatství; proč tedy chceme mít neomezené potřeby? Mably 42
"Vidíte, že vám nedávám velké naděje; jestliže chcete vystavět základy dokonalé republiky, doporučuji vám", dodal se smíchem náš filozof, "abyste se vydal hledat své občany do pralesů Ameriky nebo Afriky. Nešťastní divoši v těchto krajích jsou naprosto nevědomí; proto jim ještě nenapadlo obdělávat zemi, zakládat stáda a stálá sídliště a starat se dnes o zítřejší potřeby...Ale jaká energie je ve všech hnutích jejich duše...Shledávám v jejich nepatrné společnosti nejdokonalejší rovnost." Mably 50
Odstraňme vlastnictví - nepřestanu opakovat - a zničíte navždy tisíce nahodilostí, které přivádějí člověka do beznadějného stavu nejvyšší nouze. Tvrdím, že je nemožné, zhola nemožné, aby člověk, až se osvobodí od tohoto tyrana, mohl se dopouštět zločinů, aby mohl být zlodějem, vrahem a dobyvatelem. Zákony, které dovolují vlastnictví, trestají ho za tyto zločiny; kromě toho je také trestán výčitkami svědomí a strachem, těmito dítky předsudků morální soustavy, v níž byl vychován. Avšak nejpřísnějším trestem zlosyna je tento prvotní, totiž vrozený cit, který ho nabádá, aby konal dobro. Tento vnitřní hlas přírody, ačkoli je u člověka omezen na nevýraznou poučku nikomu neškodit, má ještě dosti síly, aby ho zločinec mohl živě pocítit. Morelly 20,21
I. Nic ve společnosti nepatří jednotlivci a není jeho vlastnictvím, leč předměty, kterých skutečně používá pro uspokojení svých potřeb, pro své potěšení nebo pro svou každodenní práci. II. Každý občan je veřejným zaměstnancem, vydržovaným, vyživovaným a zaměstnávaným na útraty společnosti. III. Každý občan přispívá k všeobecnému prospěchu přiměřeným podílem podle svých sil, svých schopností a svého věku; na tomto základě se upraví jeho povinnost podle zákonů o rozdělování. Morelly 23
Podle posvátných zákonů se nebude nic mezi spoluobčany prodávat ani vyměnovat, nýbrž např. ten, kdo potřebuje nějakých bylin, zeleniny nebo ovoce, půjde si pro ně na veřejné prostranství, kam je donášejí pěstitelé, vezme si však pouze tolik, kolik má zapotřebí na jeden den. Potřebuje-li někdo chleba, opatří si jej u toho, kdo jej peče, a ten najde ve veřejném skladišti potřebné množství mouky na chléb, který má vyrobit na jeden nebo na více dní. Kdo potřebuje oblek, dostane ho u toho, kdo jej šije, ten pak si vyzvedne látku u výrobce a ten zase obdrží surovinu ve skladišti, kam ji přinesou ti, kdož ji pěstují. A tak tomu bude u všech ostatních věcí, které se rozdělují všem otcům rodin pro potřebu jejich a jejich dětí... Morelly 25
Lid, který dnes již dosáhl věku rozumu, byl dosud velmi pečlivě udržován ve stavu ustavičného dospívání a zhoubné nečinnosti, takže nemohl poznat svá práva...Kdyby všichni lidé měli vždy touž výchovu, kdyby nebyli zotročeni hloupými předsudky, které jim tak dlouho zabraňovaly v poznání toho, co jsou a jakou mají cenu, nikdy by se většina nepodrobila a nestrpěla by ponižující okovy, které jí vnutila menšina a jejichž tíhu čas poněkud zmírnil, ale jejichž stopy nejsou ještě docela smazány. Nikdy by byl nebyl tak zvaný třetí stav odsouzen jen k utrpení a k tomu, aby dělal příjemným život těm, kteří měli tu odvahu, že se prohlásili za první stavy...Na způsobu výchovy lidí závisí osudy národů. A tak vzdělání samo může člověku zajistit opět čestné postavení, které mu přísluší a odstranit všechno zlo, k němuž došlo následkem toho, že se rozšířily různé zhoubné názory, proti nimž jsme se stavěli. Babeuf 107,108,109
Filozofie připravila, začala a přála nynější revoluci; to je nesporné: ale knihy nestačí; je třeba činů; čemu vděčíme za svobodu, ne-li lidovým hnutím? Marat 70
Rozeznáváme v systému a v plánu veřejné správy dva proudy stojící navzájem v příkrém rozporu...Domnívám se, že oba dva směry chtějí republiku, ale každý ji chce mít po svém. Jeden chce, aby byla zcela lidovou a demokratickou a zůstala jí...Druhá strana chce pro všechny nejenom rovnost práv, rovnost teoretickou, nýbrž také zákonem zaručený přiměřený blahobyt, dostatek všech hmotných potřeb, všech sociálních výhod, spravedlivé a zaručené odměnování práce, kterou každý koná ve prospěch celku. Babeuf 114
Kéž už nemůže menšina, která tyje z práce jiných, všechno spotřebuje a nemá nic jiného na práci než ukojit svou nenasytnou chtivost, mořit hladem a bídou ohromnou většinu, která skutečně vyrábí a pracuje... Babeuf 118
Oni žádají pořádek, žádají pro onu menšinu, která je již mocná svým bohatstvím, další všemožné výhody, oni jmenují pořádkem otrockou závislost téměř všech lidí na této hrstce privilegovaných. My to jmenujeme nepořádkem, protože podle nás je pořádek jen tam, kde všichni jsou svobodni a šťastni.
Proto je podle nich touha poo změně pořádku, nastoleného podle jejich názorů, a touha po tom, dosadit místo něho pořádek, který jsme právě definovali, spiknutím... Babeuf 140
Ve státě...zůstane pouze velmi malý počet občanů, kteří se budou moci ucházet o čest být občany; toť neštěstí, které ohrožuje veřejnou svobodu. Vždyť jakmile volební právo bude omezeno na zámožné obyvatele, budou voleni pouze boháči: stát se tedy stane jejich kořistí a lid jim bude vydán bez ochrany na milost a nemilost. Co tedy získáme odstraněním rodové aristokracie, bude-li nahražena peněžní aristokracií? A než úpět pod jhem těchto nových zbohatlíků, bylo by lépe ponechat privilegované stavy. Marat 77
Chudý je občanem zrovna tak jako bohatý... Marat 75
© Komunistický svaz mládeže
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .
Copyright © 2024 Your Company. Joomla templates powered by Sparky.