header

CookiesAccept

Upozornění: tato stránka používá cookies a podobné technologie.

Pokud nezměníte nastavení prohlížeče, souhlasíte s tím.

Rozumím

Romský problém a kudy z něj aneb Existuje řešení?

Je poněkud riskantní zauvažovat nad tématem romské problematiky, protože ať již člověk napíše cokoliv, vždy se najde někdo, kdo jej nařkne z rasismu, či dokonce propagace nacistických názorů. Je to směšné? Je, ale bohužel v rámci naší levice běžné. A přitom stačí málo.  Místo o romské problematice budete hovořit o Cikánech a hned se najde nějaký intelektuál , který vás z těch rasistických sklonů nařkne. Zajímalo by mě ovšem, jak by dopadl ten Cikán, který mi při debatě, zda se pokládá za Roma, odpověděl stručně: Můj táta byl Cikán, a tak i já jsem Cikán. No vida, možná by se našel někdo, kdo by u něj nějaké rasistické sklony našel.

Nechme ale stranou to, zda budeme diskutovat o cikánské či romské problematice. Ten název není tak dalece důležitý. Podstatné je, že dnes je toto téma různorodě zneužíváno. Nevěříte? Přečtěte si třeba na internetu něco o mosteckém sídlišti Chanov, které je zřejmě nejznámějším cikánským ghettem u nás. Najdete nejeden článek, který na otázku Kdo za to může? odpovídá stručně: Komunisté. A autor pak obvykle vysvětluje, že to byli právě oni, kteří do nových bytů sestěhovali romskou komunitu, kterou vytrhli z jejího tradičního způsobu života. Ano, je to pravda, byť je sporné, do jaké míry lze za tradiční způsob života Romů pokládat vegetování v bytech čtvrté kategorie či chatrčích v romských osadách bez základní hygieny, odkud se sem stěhovali. Bohužel také schází sdělení, že Chanov neměl být prvoplánově romským sídlištěm . Do nových bytů se stěhovaly i české rodiny a šlo o to, aby došlo k začlenění romského etnika do většinové společnosti. A co bylo důležité, socialistické zřízení zde zajistilo dostatek pracovních příležitostí, které s příchodem nových časů zmizely. Jednalo se tedy o až tak zavrženíhodný plán?

Chanov ale není jediné problémové místo. Není to tak dlouho, co se do sdělovacích prostředků dostal litvínovský Janov. Takových míst je u nás celá řada. A víte, co je překvapivé? Vznikla v současnosti či nedávné minulosti. Ono sestěhovávání romských rodin, které je tak vytýkáno socialistické době v případě Chanova, probíhá dnes jinou formou. Mechanismus může být i tento: Realitní kanceláře získávají v různých koncích naší republiky byty v lukrativních místech tím způsobem, že jejich romským obyvatelům najdou bydlení v některém ze severočeských měst, například ve zmíněném Litvínově, a Romové se tam za nějaké odstupné přestěhují. Uvážíme-li, že se často jedná o lidi v pasti spotřebitelských úvěrů či jiných dluhů, lze předpokládat, že toto odstupné není nijak závratné. Diskutovat by také zřejmě šlo o zainteresovanosti radnic měst, kam se Romové tímto způsobem stěhují a které jim například přidělují městské byty.

A tak vznikají romská sídliště i dnes. Podstatný rozdíl je ale v tom, že lokality, kde se Romové zabydlují, nenabízejí žádné zvláštní pracovní příležitosti. A z toho plynou související problémy s romskou kriminalitou i disharmonie v soužití s původními obyvateli, která je celkem pochopitelná. Vše, o čem byla dosud řeč, tvoří pak živnou půdu pro různé organizace, které na celém problému parazitují. Tak například dobře známá Dělnická strana, která využívá logického vyústění celé věci a provokuje k nesnášenlivému postoji vůči Romům. Nabízí populistická řešení, která jsou však jednoduchá a řadě lidí mohou znít líbivě. Mj. i na romské kartě chce tato strana získat politický kapitál. A na straně druhé pak rozehrávají svoji hru různé romské iniciativy, které se rozčilují a ohánějí se rasismem české společnosti vůči Romům pokaždé, kdy jim někdo oprávněně vytkne nepřizpůsobivé chování. A tak se romská problematika stává naší specialitou a něčím, na co každý hledá lék, ale nikdo nic nenalézá.

Nechci se pouštět do hlubších rozborů. Chci jen říct, že léčit následky obvykle nemá valný význam, pokud nehledáme příčiny a neodstraňujeme je. Znamená to, že romský či cikánský problém - nazývejme jej jakkoliv - je pouze jedním z příznaků nemocné společnosti. Na Romech, kteří mají často jen základní vzdělání, se projevují všechna negativa naší současnosti nejdříve a patrně nejsilněji. Je tedy logické, že musíme primárně měnit společnost, současný systém, který se na Romech podepsal a zesílil onu nevraživost, chovanou vůči nim většinovým obyvatelstvem.

Závěr tedy snad jediný: V mantinelech kapitalistického systému není romská problematika úspěšně řešitelná a je pouze zneužívána k politickým cílům.

Jan Vitvar, www.juniorproject.cz 

Partneři:
partneri-kscm
partneri-sckp
partneri-sos
partneri-wdfy
partneri-solidnet
partneri-ceske-mirove-hnutípartneri-festival
partneri-kcp

 partneri-stripkyzesveta

©  Komunistický svaz mládeže

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .