Doprava patří mezi rychle rostoucí zdroje znečištění a když se zaměříme na dopravu osob, tak obzvláště osobní doprava automobilová. Počet automobilů na ulicích českých měst a obcí se jen v letech 1990-2005 zvýšil o 64 %. Ke konci roku 2005 připadal v Praze 1 dokonce osobní automobil na 1,96 obyvatele. Tím Praha předstihuje i nejmotorizovanější západoevropská velkoměsta, kde se stupeň automobilizace obvykle pohybuje v hodnotách 1 osobní automobil na 2,1 až 2,3 obyvatele.
V centrální oblasti Prahy automobilová doprava sice v posledních letech stagnovala (Do širší oblasti centra města vjíždělo v roce 2005 za období 6-22 h průměrného pracovního dne 287 000 vozidel, z toho 273 500 osobních automobilů, ale zastavení nárůstu intenzit v centru města v posledních letech je způsobeno tím, že ve špičkových obdobích již dopravní nároky na řadě míst dosáhly kapacitních mezí klíčových křižovatek a přetížení komunikační sítě již nemá bodový, nýbrž plošný charakter.), na ostatním území města ale dále vzrůstala.
Ve středním pásmu města se automobilový provoz zvýšil oproti předcházejícímu roku o 3 až 6 %. Doprava ve středním pásmu od roku 1990 trvale roste a ve srovnání s rokem 1990 se na některých komunikacích zvýšila trojnásobně až čtyřnásobně.
Ve vnějším pásmu města vzrostla intenzita automobilové dopravy oproti roku 2004 o 3,4 %. Ve srovnání s rokem 1990 přijíždělo denně do Prahy z jejího okolí (z příměstské zóny, z ostatního území státu a ze zahraničí) 3,3x více vozidel (+226 %). Rozhodující část nárůstu po roce 1990 byla tvořena osobními automobily, neboť jejich počet se zvýšil téměř čtyřnásobně (+290 %). Automobilový provoz ve vnějším pásmu města od roku 1990 trvale vzrůstá. Do Prahy přijíždělo v roce 2005 v období 6-22 h průměrného pracovního dne cca 229 000 vozidel, z toho 197 000 osobních automobilů.
V období 0-24 h průměrného pracovního dne ujela motorová vozidla na celém území Prahy celkem 19,899 milionu vozokilometrů. Z toho činil podíl osobních automobilů 18,023 milionu vozokilometrů, tj. 91 %. Ve srovnání s předcházejícím rokem to znamená, že v roce 2005 ujela motorová vozidla v Praze za den o 0,208 milionu vozokilometrů více než v roce 2004…
Tolik fakta. O nutnosti podpory hromadné, zejména ekologické dopravy, asi není třeba hovořit. Co je však důležité a proč vlastně zmiňované údaje uvádím. OD ledna má platit systém mýtného, který se dotkne i autobusové dopravy a zdraží tak pro cestující hromadnou dopravu i o desítky procent. Nezpůsobí to náhodou další zvýšení automobilového provozu a tím i další vyhrocení z toho vyplývajících problémů? A není kritika a kampaň proti zdražování hromadné dopravy a následné ekonomické a ekologické dopady součástí práce komunistů? Od legislativních návrhů zprostit osobní dopravce placení mýtného po formy organizování občanského nesouhlasu?
Zdeněk Štefek
© Komunistický svaz mládeže
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .
Copyright © 2024 Your Company. Joomla templates powered by Sparky.