Přinášíme závěry 20. mezinárodního komunistického semináře, který pod tématem Výstavba a upevňování komunistických stran v období prohlubování systémové krize kapitalismu organizovala Belgická dělnická strana (Belgická strana práce, PTB) ve dnech 13 - 15.5.2011 v Bruselu.
Nová vlna globální krize, bez ohledu na fraškovitou evropskou hádku o Řecko, která stahuje EU na pohyblivé písky, je, jak se zdá, více či méně pravděpodobná. Střed otáčení možné krize spočívá ve vztahu mezi cenami surovin a zemědělskými produkty na jedné straně a čínským a indickým růstem na straně druhé, a od toho, jak tyto dva fenomény budou integrovány do spekulačních rozhodnutí finančních trhů.
V současné závažné krizi kapitalismu, a to i když je člověk sváděn předstírat, že si nevšímá vzestupu krajní pravice a dalších příznaků beznaděje, rozeznáváme potřebu politické perspektivy - potřebu, která je tu a tam ve světě vyjádřena velmi různými mobilizacemi. Díla a činy Lenina, hlavního myslitele revoluce, budou v tomto hledání poučné.
Vidím v jeho pracích šest tezí, které si zachovaly, jak se zdá, veškerou svou aktuálnost.
Představuje Kaddáfího režim příklad progresivního nebo regresivního césarismu? Jsou politické a sociální síly na národní a mezinárodní úrovni, se kterými je spojen, progresivní nebo regresivní? Toto by měl být správný plán, na jehož základě je třeba provádět analýzu.
Pokud jde o Libyi, spíše než zjednodušující schémata o "dobrém lidu" proti "zlému tyranovi", "demokracii" versus "diktatuře", by bylo mnohem užitečnější aktualizovat gramsciovskou reflexi o "progresivním césarismu" a "regresivním césarismu".
Ve světle současného konfliktu v Libyi bude užitečné seznámit se se Zelenou knihou, kterou napsal Muammar Kaddáfí. Muammar Kaddáfí. Jak se píše v první kapitole, "ZELENÁ KNIHA předkládá konečné řešení problému nástroje vlády. Všechny politické systémy ve světě jsou nyní produktem boje o moc mezi nástroji vlády. Boj může být mírový nebo ozbrojený jako jsou konflikty tříd, sekt, kmenů, stran nebo jednotlivců. Výsledkem je vždy vítězství jednoho nástroje vlády, ať už je to jednotlivec, skupina, strana nebo třída a porážka lidu, tj. porážka skutečné demokracie." Knihu v pdf si můžete stáhnout zde.
Znovu opakuji, třída nemajetných, kterou zpupní boháči označují za luzu, je tou nejzdravější částí společnosti, jedinou, která v tomto století bahna miluje ještě pravdu, spravedlnost, svobodu; je to jediná třída, která se vždy řídí zdravým lidským rozumem a poslouchajíc hlasu svého srdce, nedá se zaslepit ani sofismaty, ani svést lichocením, ani podplatit ješitností; je to jediná třída, která je do všech důsledků věrná vlasti a z níž by pak Mottier nikdy nevytvořil pretoriánské kohorty. Neuvážliví čtenáři, kteří by chtěli vědět, proč třída nemajetných je nejméně zkaženou třídou společnosti, tedy vězte - že je to proto, že musí ustavičně pracovat, aby mohla uhájit existenci a poněvadž nemá ani prostředky, ani čas se zkazit, zůstala blíže přírodě nežli vy. Marat 86,87
Hodí-li se však našim filozofům považovat člověka za bytost nadanou rozumem, pak přestává být žravým živočichem, za jakého jej vydávají a stává se andělem, který má to štěstí, že je poslušen síly zřejmosti. Pod zřejmostí vášně uctivě umlkají; dej bůh, aby tomu tak bylo! Na neštěstí však dějiny lidského rodu plně zavrhují tyto překrásné sny. Mably 31
3. Hledání spravedlnosti - Člověk se narodil svobodný, ale všude je v okovech. Ten, kdo se považuje za pána ostatních, stává se větším otrokem než oni sami. Rousseau 217
Praktickým vyráběním předmětného světa, zpracováním neorganické přírody, se člověk osvědčuje jako vědomá rodová bytost, tj. bytost, která se vztahuje k rodu jako ke své vlastní podstatě nebo k sobě jako k rodové bytosti. Zvíře sice také produkuje. Staví si hnízdo, obydlí, jako včela, bobr, mravenec atd. Avšak produkuje jen to, co bezprostředně potřebuje pro sebe nebo pro své mládě; produkuje jednostranně, kdežto člověk produkuje univerzálně; produkuje ovládáno bezprostřední fyzickou potřebou, kdežto člověk produkuje sám, bez fyzické potřeby, a doopravdy produkuje teprve v nezávislosti na ní; zvíře produkuje jenom sebe sama, kdežto člověk reprodukuje celou přírodu; produkt zvířete náleží bezprostředně k jeho fyzickému tělu, kdežto člověk vystupuje svobodně vůči svému produktu. Zvíře tvoří jen podle míry a potřeby druhu, k němuž náleží, kdežto člověk dovede tvořit podle míry každého druhu a všude dovede přikládat na předmět inherentní míru; proto člověk tvoří také podle zákonů krásy. EFR 55,56
© Komunistický svaz mládeže
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License .
Copyright © 2023 Your Company. Joomla templates powered by Sparky.